Co to vlastně je reklama? Má špatný vliv na děti a mladistvé?

Nezapomeňte Kecy k věci.cz sledovat také na sociálních sítích!

Televize, internet, rádio, časopisy, billboardy…. Všude kolem nás je reklama. Na každém našem kroku ulicí pociťujeme reklamu. Jaký je vlastně její účel? Jak jí, my lidé, vůbec vnímáme? A které reklama má největší váhu?

Základní účel reklamy je takový, že má informovat, přesvědčovat a následně prodat nabízené produkty/služby. Její psychologie je taková, že zkoumá procesy myšlení člověka, hlavně ty, které vedou  k tomu, že uskuteční nákup. Někteří lidé vnímají reklamu jako zlo, které je obtěžuje ať už při koukání na televizi nebo poslouchání rádia. Jiní jí naopak chápou jako nedílnou součást života. Nemám na toto jednotný názor proto uvedu jaké jsou, podle mě, klady a zápory reklamy.

Klady reklamy

Reklamy často informují o nových trendech, výrobcích/službách, či technologiích v daném oboru a tím dávají spotřebiteli možnost kvalifikovaného výběru. Díky reklamě dochází také ke zvyšování kvality produktů, protože firmy jsou motivovány k lepším výsledkům, aby byly konkurenceschopné. Nebýt reklamy, tak si možná dnes ani nebudeme moci vybrat z tolika novin a časopisů na pultech stánků ba dokonce ani tolik televizních programů, protože všichni těží hlavně z inzerované reklamy. Čistě pro představu bylo v ČR v roce 2012 investováno do reklamy neskutečných 52,952 miliard korun. Toto číslo však nezahrnuje reklamy na internetu, takže výsledná suma bude ještě o mnoho vyšší.

Zápory reklamy

Mezi nejčastější zápory reklamy patří její vliv na děti. Proč myslíte, že holčičky v 5 letech touží po řadách hraček s Hello Kity? Děti nedokáží rozlišit co je cena a kvalita a nechápou reklamu jako něco co je ovlivňuje. U dospívajících dětí pak reklama vytváří pocit nadřazenosti, protože jeden má tu nejmodernější hračku a u druhého na ní rodiče nemají nebo jí nechtějí pořídit a z toho pak vznikají deprese a různé psychické problémy. Jako příklad za všechny bych uvedl “Óóóó bože, ty nemáš iPhone, co to si za člověka?“

Podle různých výzkumů lze říci, že ženy jsou reklamou více ovlivňované než muži. Největší vliv pak na nás mají reklamní letáky. Neboť se jedná o reklamu, kterou si můžeme v klidu a důkladně prostudovat. Na druhém místě je pak televize. Trend reklamy je takový, že se neustále rozšiřuje a místy už dochází ke značnému přesycení. Jako je to například v televizi na Nově a Primě, ale bohužel i přesto všechno lidé připouští, že je tato reklama ovlivňuje, i když na ní všichni nadáváme a říkáme jak nás obtěžuje.

Děti v 8 letech budou chtít iPhone, protože ho viděli v televizi v reklamě Justinem? Dospívající dívky chtějí vypadat jako modelky v televizní na reklamě na čokoládu po, které se prý netloustne a podobné kraviny? Důchodci stojí v zimě před obchoďáky a čekají až jim v 7 ráno otevřou, aby si mohly koupit své vysněné mléko o 3 koruny levnější? Kam až tohle všechno může zajít?

Líbil se vám tento článek? Tak ho neváhejte šířit dál!

Napsal:

Publikováno: 21.11.2013

Zařazeno do: Ale to jsou kecy

Zobrazeno: 989

Štítky: , , , ,

Podobné články, které by vás mohli též zaujmout:

2 komentářů k: Co to vlastně je reklama? Má špatný vliv na děti a mladistvé?

  1. Petr napsal:
    Nesouhlasím, že bez reklamy by jsme si nemohli vybrat z tolika televizí nebo novin. TV stanic i tištěných časopisů je mnoho, proto soupeří o zákazníka, či spíše jeho peníze. Při menším počtu by se ty samé peníze těch samých lidí dostali k vydvatelům, kterých by bylo méně, tudíž by bylo vydáváno více výtisků menšího počtu možná kvalitnějších magazínů a vše by bylo levnější, bez reklamy a ještě by lidem zbylo. Bohužel, žijeme v tomto bezbřehém tržním prostředí a ještě sami přikládáme pod kotel.
  2. zillda napsal:
    Myslíte si, že reklamou ve svém časopise či novinách vydavatelé novin soupeří o zákazníka? Naopak, reklamou ve svém časopise si vydělávají na to, že ten časopis mohou tisknout. Myslíte si, že výrobní cena novin, když budeme počítat práci všech lidí, dopravu, tisk, materiál apod. pokryje cenu novin okolo 15 Kč za kus? Jen velice obtížně, právě díky reklamě může vydavatel generovat nějaké zisky, ale rozhodně tím nesoupeří o zákazníka. O zákazníka soupeří ti, kteří inzerují tu reklamu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *