Jak bezpečně nakupovat na Aukro.cz a čemu se případně vyhnout?

Nezapomeňte Kecy k věci.cz sledovat také na sociálních sítích!

K sepsání tohoto článku, který by mohl posloužit i ostatním lidem mě částečně přiměla jedna má známá, která se mě nedávno ptala, jak by cca měla postupovat při nákupu na Aukru, kde si vyhlédla jisté zboží, které se jí líbilo a jelikož nemá moc zkušeností v oblasti online nákupů, tak nechtěla hned naletět nějakému podvodníkovi, nebo zakoupit nějaký šunt.

Co si budeme povídat, bezpečné není nikdy nic (neexistuje 100% bezpečný způsob) a kdykoliv se může cokoliv přihodit. Aukro díky své velikosti přitahuje kromě dobrých a poctivých prodejců i řadu těch, ne zrovna poctivých, což se mu samozřejmě nedá vyčítat a je to naprosto přirozené.

V nabídce aukcí a prodejů na Aukru tak najdete jak nové kvalitní věci, tak starší a použité, občas nějaké to kradené a v neposlední řadě i značnou část sice většinou nových, ale různých paskvilů z Číny (hlavně elektronika, jako jsou tablety, mobily, mp3, notebooky atd., ale i jiný sortiment) a podobných států.

Tento prodej funguje většinou tak, že prodejce dané zboží objedná (z nějakého dx.com a podobných míst, kde je často i poštovné pro něj zdarma) až potom, co si ho u něj objednáte vy a proto je prodloužená doba dodání, jelikož to chvilku trvá, než to dojde do ČR ;-).

Poznat se to dá docela jednoduše dle delší dodací lhůty 7 a více dní. 7 a více dní není potřeba ani náhodou u ničeho (vyjímka je jen u věcí, které se vyrábí na zakázku, tam to nejde brát takto plošně), co fyzicky vlastníte, tedy máte skladem připravené k expedici! Pokud je to víc jak 7 dní, zboží prodejce nemá skladem! Jak to vím? Tak počítejte níže se mnou, je to jednoduchá matematika ;-).

V dnešním světě online plateb to funguje tak, že i když zaplatíte nejpomalejším způsobem, což je bankovní převod (pomalejší je jen poštovní poukázka, ale tím už snad kvůli těm poplatkům za ně nikdo neplatí), tak nejpozději do 2 pracovních dnů, pokud se nejedná o převod v rámci jedné banky (většinou již druhý den) má prodejce peníze na svém účtě.

Hned, jak mu peníze dojdou, může odeslat bez jakékoliv prodlevy zboží (doručení pokud balík neztratí, nebo nerozbije dopravce trvá maximálně 3 dny a dá se pohodlně sledovat, kde balík momentálně je) a vy tak zboží můžete mít doma po započtení všech úkonů do maximálně 4 až 5 dnů i se značnou rezervou pro prodejce! 😉

Dále to můžete poznat podle nižších cen oproti srovnatelným produktům a záruce, která je u takového zboží většinou jen 12 měsíců! V ČR a celé Evropské unii je uzákoněno 24 měsícům od zakoupení na vše, co nestanovuje obal například datem expirace!

Proč tomu tak je? Jednoduše proto, protože tamní výrobci, či distributoři delší nedávají ;-). Ovšem, zde je trochu háček řekl bych. Toto by platilo, pokud by jste zboží z ciziny (například USA) zakoupili sami a přímo od toho zahraničního prodejce!

Tím, že kupujete u českého prodejce, který vám vystaví doklad, tak si myslím, že by mělo platit klasicky 24 měsíců, ale nejsem právník, tak to nemohu tvrdit na 100%. Jen udávám věci tak, jak jsem je pochopil já z výkladu zákona.

Nebojte se prodejci položit případně dotaz, proč je záruka u nové věci jen 12 měsíců místo zákonných 24? Schválně co za perlu vám odpoví ;-).

Může se ovšem stát i to, že dodací lhůta nebude na první pohled podezřelá (dlouhá), což může býti způsobeno například tím, že prodejci před vaším nákupem zboží již někdo vrátil z jakéhokoliv důvodu (jinak řečeno mu zůstalo na ocet a leží mu v tom peníze).

Nebo prodejce ví, že ho dříve nebo později stejně někomu prodá, tak ho nakoupí na sklad, aby měl před početným zástupem podobně prodávajících prodejců konkurenční výhodu v dodací lhůtě!

Proto, kdybych vám mohl poradit, tak vždy koukejte na to, jaká je u zboží udávaná záruku! Pokud nechcete kupovat tyto čínské a bůhví jaké jiné šunty, tak se obloukem vyhněte všemu zboží, které splňuje mnou popsané aspekty výše ;-).

Tito prodejci nejsou a nemusí být vždy nějaký nepoctivý, jen využívají možností internetu a neznalostí některých lidí, nic víc.

Dále by jste se neměli podceňovat informace a hodnocení jednotlivých prodejců! Pro mě osobně je podezřelý každý prodejce, který se snaží vystupovat anonymně, tedy nenajdete o něm nikde ani čárku. Nevidím pro to totiž jediný důvod a vyplnění těchto údajů na Aukru rozhodně nezabere půl dne, aby to nezvládl každý.

Že někdo nemá živnostenské oprávnění (i když uživatel s takovými například 50 a více prodeji by ho měl jistě mít, jinak podniká načerno ;-)), budiž, jeho věc a problém, ale proč skrývat své jméno, kontakt a adresu? To se dotyčný stydí, že něco prodává a nebo je v tom již nějaký jiný háček? Odpovězte si sami ;-).

Je jasné, že začínající prodejce nebude mít hned kvantum hodnocení, proto spíše než na počet koukejte na to, jaké ty hodnocení vlastně dostal a i od koho! Není totiž problém si vytvořit více účtů na Aukru, jelikož ověření pouhým dopisem na adresu je sice hezký, ale málo spolehlivý způsob ;-).

Osobně bych nenakoupil nikdy od nikoho, kdo má víc jak dvě (myšleno od dvou a více osob, ne dvě a více záporných hodnocení od jedné a té samé osoby) záporná hodnocení, případně méně jak 98% při větším počtu hodnocení.

Vždycky se může najít i nějaký ten „bručoun“, co udělí negativní hodnocení i neprávem, ale nikdy se nestává (to už by musela být sakra náhoda), že se jich sejde několik hned po sobě!

Než na něco přihodíte, vše si pečlivě přečtěte a prozkoumejte a pokud se vám něco nezdá, ať už okolo zboží, nebo prodejce, nebojte se ho kontaktovat! Zjistíte tak nejen chybějící informace, ale už podle komunikace si jde udělat částečně obrázek o prodejci. Pokud neodepíše dejme tomu do 48 hodin, tak bych nenakoupil. Když nemá čas na dva řádky, tak bůhví, jak to bude s dalšími věcmi ;-).

Pokud najdete něco extrémně levného (myslím tím hlavně nové věci a zboží, nic staršího na pro děti, nebo na chatu ;-)), tak od toho též rychle pryč, jelikož vždy je v tom nějaký háček! Nikdo není samaritán, aby cokoliv dělal zadarmo a prodával pod náklady! Schválně si takovou věc porovnejte s cenami jinde na internetu a pokud tam bude sakra rozdíl, tak něco na víc jak 100% nehraje ;-).

Když se budete držet alespoň okrajově toho, co jsem sepsal výše, tak se díky tomu můžete vyhnout řadě nepříjemností. Netvrdím, že je to 100% bezpečné a geniální, ale nikdy jsem se díky tomu zatím nespálil ;-).

Máte i vy nějaký fígl, nebo radu, jak odhalit nějakou tu levotu ohledně zboží a prodejce? Byli jste již někdy napáleni? Nebojte se to napsat do komentáře, pomůžete tak ostatním lidem ;-).

Líbil se vám tento článek? Tak ho neváhejte šířit dál!

Podobné články, které by vás mohli též zaujmout:

5 komentářů k: Jak bezpečně nakupovat na Aukro.cz a čemu se případně vyhnout?

  1. Petr napsal:
    Tak je takové rčení. DŮVĚŘUJ, ALE PROVĚŘUJ.

    Vždy si zjistím spousty věcí kolem. Zdali nevyjde lépe si to koupit u známých prodejců. Jaké má hodnocení. Vždy kontaktuji prodejce. A pokud neodpoví. Nekoupím. Jelikož poté případná reklamace či jiná domluva je strašná.

    Jednoduše raději tomu věnuji o půl hodiny navíc zjišťování. Než přijít o peníze. Nejsem tak bohatý, abych si kupoval levné věci 😉

  2. Krabath napsal:
    Já jsem na Aukru sice reglej, ale zatím jsem nic nekoupil, i když už jsem přihazoval. Moje kolegyně z práce však na aukru často nakupuje a snad pouze jednou měla nějaké větší problémy, jinak je spokojená a vcelku to chválí.
  3. kanter napsal:
    dobrý článok, na aukro som ešte nenakupoval ale zopár užitočných rád sa dá z tvojho članku vyčítať. Záruka by mala byť na všetko 24 mesiacov, výnimočne je niekde aj viac ale problém často býva to vyreklamovať. Veľmi málo predajcov zoberie späť produkt.
    A btw nedávno mi prišiel e-mail že aukro.sk končí a všetko sa presúva na aukro.cz
  4. Karsten napsal:
    Ahoj, díky za dobrý článek. Já na Aukru nakupuji a vždy bez problému. Co doporučuji je zdravá opatrnost 🙂 Vždy je to o lidech a domluvě. Možná se dal zmínit jejich Program ochrany kupujících – když tě někdo na Aukru podvede, tak ti Aukro vrátí všechno i s poštovným – toto je podle mě dost dobré – nic takového na bazoši, hyperinzerci a dalších není – kámošovi takto rychle vrátili peníze za notebook, který nepřišel.

    Mějte se 😉

  5. AlesN napsal:

    @Karsten: Není zač 😉

    Program ochrany kupujících sice existuje, ale nějak extrémně bych se na něj rozhodně nespoléhal, jelikož to případné navrácení peněz také nebude hned a vsadil bych se, že to bude jako u pojistek u pojišťovny, kde zdánlivý nárok na výplatu se automaticky nemusí rovnat výplatě!

    Osobní zkušenost nemám, ale třeba se tu časem dočkáme od někoho kompetentnějšího (zkušenějšího v této oblasti) více informací ;-).

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *