Jak sledovat pohyb různých botů a pavouků pomocí Google Analytics na vašem WordPress webu?

Nezapomeňte Kecy k věci.cz sledovat také na sociálních sítích!

Používáte redakční systém WordPress a zajímalo by vás, jak můžete sledovat, jaký boti a pavouci váš web navštěvují a na jaké stránky vlastně chodí? Pokud máte přístup například ke statistikám AWStats, tak ty tyto informace částečně poskytují, přesto nejsou úplně podrobné. Naštěstí je tu řešení, jak tyto informace zjistit a to, i když AWStats nemáte vůbec ;-).

Postačí nám k tomu Google Analytics a plugin jménem WP Bots Analytics, který si můžete případně rovnou stáhnout zde: WP Bots Analytics (152)

Ještě, než se podíváme na samotné zprovoznění pluginu s následnou ukázkou toho, jak to v Analytics vypadá a kde to tam najdete, tak si krátce řekneme, k čemu je vlastně dobré tyto informace znát? Důvodů může být několik. Například vám to pomůže odhalit, proč se třeba nějaké stránky neobjevují ve vyhledávačích (omylem jste zakázali jejich indexaci), nebo naopak, něco jste zakázali, ale přesto se to normálně indexuje.

Dalším důvodem by mohla být i bezpečnost vašeho webu, jelikož ne všechny návštěvy botů a pavouků jsou jen od vyhledávačů, ale existují bohužel i takový, který jsou škodlivý.

Zprovoznění a nastavení pluginu WP Bots Analytics je poměrně jednoduché a dovolím si tvrdit, že to zvládne opravdu každý, i když je plugin v angličtině ;-). Plugin stačí stáhnout, nahrát na vaše FTP, aktivovat a následně kliknout v nastavení na WP Bots Analytics, kde na vás vyskočí toto, viz níže obrázek.

Wp Bots AnalyticsDo prvního okénka je potřeba doplnit z Google Analytics číslo sledovaného webu, které zjistíte ve vaší administraci. Pro méně zkušené pro jistotu přidávám i obrázek, jak to u vás v Analytics cca vypadá. Ne, aby někdo opsal číslo z mého obrázku, jinak by mu to nefungovalo ;-)!

WP Bots Analytics 2

Pro vyplnění druhého řádku budete muset zjistit čísla z UTMA parametru cookies vaší stránky. Zde by mohl nastat trochu problém, jelikož si myslím, že mnoho lidí vůbec neví, jak toto zjistit. Tak trochu s tím počítám a proto zde najdete i popis, jak toto zjisti v Google Chrome a ve Firefoxu, tedy ve dvou nejčastěji používaných prohlížečích ;-).

V Google Chrome by jste se na místo určení měli nejjednodušeji dostat pomocí zadání tohoto do adresního řádku (místo např. www.seznam.cz): chrome://settings/cookies (pokud toto zadáte, tak se vás týká až konec návodu, konkrétně pod pátým obrázkem ;-))

Pokud by to náhodou nefungovalo, nebo by vás zajímal jiný způsob, jak se k tomu dopracovat, tak tu mám i podrobnější popis. Klikněte na Přizpůsobení a ovládání Google Chrome (jsou to takové ty tři vodorovné čáry v pravém rohu hned vedle adresního řádku), následně klikněte na Nastavení.

Google ChromeV nastavení sjeďte až dolů a tam klikněte na Zobrazit rozšířená nastavení…

Google Chrome 2Následně nás bude zajímat kategorie Ochrana soukromí a v ní konkrétně tlačítko Nastavení obsahu… 

Google Chrome 3V tabulce, která na vás vyskočí vás bude zajímat v kategorii Soubory cookie tlačítko Všechny soubory cookie a data webu…

Google Chrome 4V další tabulce se vám zobrazí veškeré cookie stránek, které jste navštívili. Pokud jste je nedávno nemazaly, tak jich tam bude doslova požehnaně a proto doporučuji využít rovnou vyhledávací políčku na pravé straně a tam napsat přímo vaší url adresu webu. Na vyfiltrovaný výsledek jednou klikněte a najděte tam toto: _utma

Google Chrome 5Následně na _utma klikněte a z výpisu vás bude zajímat všechny čísla před první tečkou v řádku s názvem Obsah.

Google Chrome 6

Tyto čísla opište (zkopírujte) do druhého políčka v nastavení pluginu a klikněte na Update Options. Tím máte vše nastaveno ;-).

Pokud používáte Firefox, tak zde je postup pro získání _utma následující. Klikněte na oranžové tlačítko Firefox, najeďte myší na Možnosti a v otevřeném okénku klikněte na Možnosti.

FirefoxV horním menu klikněte na záložku Soukromí a následně na odebrat některá cookies.

Firefox 2Otevře se vám okénko, kde jsou zaznamenané veškeré cookies navštívených stránek, proto doporučuji rovnou do políčka hledat napsat url adresu vašeho webu, aby jste nemuseli nic složitě hledat a ve vyfiltrovaných výsledcích najít cookie s názvem _utma a na ní kliknout. Následně vás budou zajímat všechny číslice před první tečkou v řádku Obsah.

Firefox 3Tyto číslice opíšete (zkopírujete) do druhého řádku v nastavení pluginu a stejně, jako jsem již psal výše u Chromu, kliknete na Update Options a máte nastaveno ;-).

Nyní můžete navštívit Google Analytics a v přehledu svého webu si klikněte na záložku Cílové publikum, tam najeďte a klikněte na Vlastní a následně klikněte na Definováno uživatelem ;-).

WP Bots Analytics 3Tímto krokem se dostanete k potřebným datům, se kterými můžete nadále dle své libosti pracovat. Pro úplnou ukázku sem dávám níže ještě dva obrázky, jak takové přehledy cca vypadají ;-).

WP Bots Analytics 4

WP Bots Analytics 5Pokud jste to přelouskali až sem dolů, tak děkuji za pozornost a snad to bylo víc poučné, než nudné vzhledem k délce ;-).

Líbil se vám tento článek? Tak ho neváhejte šířit dál!

Podobné články, které by vás mohli též zaujmout:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *