Proč je průměrná doba návštěvy na webu důležitá a jak jí zvýšit, pokud je nízká?

Nezapomeňte Kecy k věci.cz sledovat také na sociálních sítích!

Každý provozovatel jakýchkoli internetových stránek by měl důkladně sledovat výkonnostní statistiky svého webu a podle nich se snažit web vylepšovat tak, aby byli návštěvníci co nejspokojenější.

Proč? Pokud by tomu tak nebylo, tak se nejen že nebudou návštěvníci vracet, ale nikdy neprovedou ani žádnou vámi požadovanou reakci (nebudou nakupovat, komentovat, sdílet, klikat na reklamu atd., atd.).

K takovému sledování lze využívat například Google Analytics, což je velmi výkonný nástroj pro komplexní analýzu webu poskytovaný Googlem naprosto zdarma.

Z množství různých parametrů a statistik by se měl každý provozovatel zaměřit hlavně na údaj, který ukazuje průměrnou dobu trvání návštěvy na stránce.

Nelze jednoznačně říci, jaké číslo jde považovat za úspěch (u každého je toto dosti individuální a záleží i na zaměření webu atd.), ale všeobecně, čím déle je u vás návštěvník na stránkách, tím jednoznačně lépe ;-).

Už logicky vzato. K čemu vám bude mít například 1 000 návštěvníků denně, když na vašem webu stráví v průměru například 10 až 30 vteřin, během kterých nelze absolutně cokoliv vykonat? Takový návštěvníci vám jako provozovateli nikdy nic nepřinesou!

Vaším prvořadým úkolem by tak mělo být, udržet návštěvníka co nejdéle na vašem webu, aby měl možnost se v klidu porozhlédnout, počíst a rozmyslet si, jestli mu návštěva vaší stránky vlastně něco dala a podle této spokojenosti nakonec vždy něco i vykoná, než váš web opustí.

Na velmi nízkou průměrnou doba návštěvy na webu je potřeba nahlížet jako na takový varovný signál! 

Nejčastější důvody rychlého opuštění webu návštěvníky jsou:

  1. Špatný a nudný obsah webu.
  2. Obsah není příliš často aktualizován (neaktuální věci nikoho nezajímají).
  3. Návštěvník nenajde co hledal, tak jde o dům dál.
  4. Nepoužitelnost webu (příliš dlouho se načítá, špatná orientace atd.).
  5. Nefunkčnost webu (rozhozený design, vyskakující chyby atd.).
  6. Různé vyskakovací nesmysly na webu (Pop-up okna).
  7. Nedůvěryhodnost webu (toto platí hlavně tam, kde se něco nabízí a prodává).

Jak to tedy zlepšit? 

Pokud váš web nemá závažné technické problémy (pomalý, rozhozený atd.), tak bych jednoznačně začal tím obsahem. Pokud jsou i technické problémy, tak nejprve vyřešte funkčnost.

Bez smysluplného obsahu se neobejdete nikdy! I kdyby váš web byl ten nejkrásnější na celém internetu, tak prostě a jednoduše máte smolíka ;-).

Začněte používat interní (vnitřní) odkazy

Pokud budete psát článek na určité téma, o kterém jste již někdy v minulosti psali třeba i jen okrajově, nebojte se to v novém článku zmínit a odkázat na to.

Tímto způsobem web vzájemně prolinkujete (spojíte související obsah), ale automaticky především vyzvete návštěvníka k určité akci.

Díky tomuto odkazování vám stoupne nejen průměrná doba návštěvy na vašem webu, ale docílíte i toho, že se vám zvedne počet zobrazených stránek na jednu návštěvu.

Nespoléhejte se pouze na nějaké automatické řešení doporučování dalších podobných článků někde pod článkem a dejte si s tím opravdu tu mravenčí ruční práci. Uvidíte, že se to vyplatí ;-).

Nabídněte lidi to, co je zajímá

Snažte se o to, aby byl váš web nabitý informacemi. Když u vás návštěvník objeví to, co hledá, neodejde jinam, proto by jste se měli aktivně zajímat o to, co lidé hledají. Pokud to na svém webu nemáte, nabídněte jim to. Ve WordPressu se to dá řešit například takto.

Nastavte otvírání externích odkazů v novém okně

Pokud vy sami na vašem webu odvádíte svoje návštěvníky na jiné stránky (reklama, tématické odkazy v článku) potom se nemůžete divit tomu, že máte kromě nízké doby strávené na webu i vysokou míru opuštění.

Při vkládání odkazů vždy myslete na to, že pokud odkaz vede mimo váš web, měl by se otevřít v novém okně. Návštěvník se pak jednoduše může vrátit zpět k vašemu webu a pokračovat v prohlížení.

Já osobně toto používám i u vnitřních odkazů a to ne kvůli nějakým statistikám, ale kvůli tomu samému, jako u externích odkazů, aby se návštěvník mohl případně jednoduše vrátit na původní stránku bez nějakého horentního proklikávání zpět (ne každý návštěvník umí například pomocí kolečka na myši otevřít odkaz do nového okna).

Na toto využívám plugin jménem Open in New Window Plugin. Toto řešení (myslím to otvírání nového okna, ne plugin) má samozřejmě jak své příznivce, tak i odpůrce. Někdo to nemá rád a nedoporučuje a někdo ano.

Proto u tohoto bodu se sami musíte rozhodnout, co je podle vás lepší řešení a to nasadit ;-).

Líbil se vám tento článek? Tak ho neváhejte šířit dál!

Podobné články, které by vás mohli též zaujmout:

5 komentářů k: Proč je průměrná doba návštěvy na webu důležitá a jak jí zvýšit, pokud je nízká?

  1. Krabath napsal:
    Já osobně mám radši otevírání do nového okna. Myslím, že je to lepší a jak píšeš, pro návštěvníka je to jednodušší způsob jak se poté vrátit na stránku, na které byl. Jinak gratuluji k super zvýšení návštěvnosti. Mě pořád klesá. 🙁
  2. Zdeněk Hejl napsal:

    Mám k tomu dvě věci 🙂

    1. Krátká doba návštěvy nemusí být vždy špatná. Je potřeba na to nahlížet v kontextu vstupních stránek. Například u landing pages, které slouží např. k přihlášení na seminář nebo pro stažení ebooku apod. je naopak krátká doba v pořádku (mají být co nejjednodušší) a dlouhá doba značí problém. Je pravda, že ve většině případů může být krátká doba návštěvy varovným signálem, ale nelze generalizovat.

    2. Jedná se o automatické otevírání odkazů do nového okna. Osobně jsem rozhodně proti, protože to narušuje běžně očekávané chování odkazu. A běžní uživatelé umí lépe používat tlačítko Zpět, než přemýšlet o tom, co a kam se jim otevře při kliknutí na odkaz. Ale to je vždycky na dlouhou debatu, ve které mají obě strany svoje argumenty a ve výsledku se k ničemu nedojde 🙂

  3. Aleš Náprstek napsal:

    @Zdeněk Hejl: 1. Tak je pravda, že hodně záleží na tom, o jaký web se jedná, co je jeho hlavním účelem a nedá se to kolikrát moc globalizovat. Já to bral více z pozice webů obsahových.

    2. Vím, že každý má na toto jiný názor, také to v článku zmiňuji a osobně patřím k příznivcům varianty otevírání v novém okně, proto to tak i mám.

  4. Inside napsal:
    Osobně preferuji otevření odkazu do nové karty, ale znám mnoho lidí, kteří si ani nevšimnou, že se jim nějaké nové okno/karta/záložka otevřela a ani neví, jak se na něj přepnout. Opravdu, nekecám. Proto nechám na každém, kde si link otevře, i když já zásadně kolečkem v nové kartě prohlížeče Firefox.

    Jinak sám bojuji na jednom webu s krátkou dobou návštěvy, do 30 s mám až 66% návštěv. Reálné zdravé jídlo nikoho nezajímá, každý chce zhubnout rychle a bez námahy.

  5. Anakin napsal:
    Pokud chcete sledovat vývoj v čase, tak stojí za to sledovat určité segmenty zvlášť. Třeba mobilni X nemobilní: mobilní mají typicky kratší čas na stránku, menší počet shlédnutých stránek, pokud jejich podíl roste, ovlivní to souhrnná data, i když třeba v každém segmentu samostatně se čísla nemění.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *