Reklamy na internetu, aneb dva úhly pohledu na jednu a tu samou věc, ze které nakonec svým způsobem profitují všichni

Nezapomeňte Kecy k věci.cz sledovat také na sociálních sítích!

Reklama, proč je sakra většinou všude na internetu? Tak nějak by mohla znít otázka každého uživatele/návštěvníka, který surfuje po internetu a hledá (spíše hltá) nové informace. Málo komu se líbí a vidí v ní jen otravné zlo. Popravdě, ani já nepatřím mezi kdoví jak velké příznivce reklamy (i když zde na Kecy k věci.cz je také), ale na rozdíl od mnoha lidí v ní nevidím jen to zlo, ale i něco krapet pozitivního a to nejen z pohledu prodejce reklamy.

Proto mě napadlo sepsat tento článek, který je určený spíše pro lidi, co nemají o provozu internetových stránek ani páru a pokud se na něj někdy dostanou, tak bych chtěl, aby se alespoň trochu zamysleli nad těmito „pár řádky“, které jsem tu ze sebe vypotil a dočetli to až do konce ;-).

Ruku na srdce, nebýt reklamy, tak mnoho věcí a služeb by nemohlo nikdy fungovat, jelikož by je nebylo možné jinak financovat a proto je potřeba na ně začít koukat i trochu pozitivně. Jakýkoliv provoz nějaké online služby, nebo internetových stránek něco stojí a to si mnoho surfujících lidí, kteří nikdy nic podobného neprovozovali neuvědomuje, jelikož většinou zaplatí pouze za své připojení k internetu a myslí si, že je všude vše zadarmo.

Tak to samozřejmě není a čím je něco úspěšnějšího, tím pádem i navštěvovanějšího, tak se ty náklady na provoz zvyšují. Když nebudu brát v potaz jen hosting dané služby, či stránek, tak jsou tu samozřejmě i nemalé náklady na samotný obsah. Do určité meze se dá toto všechno plně financovat z vlastní kapsy, ale i zde je vždy nějaký strop.

Abych zde neplácal pouze nějaké rádoby filozofické kecy (které mi mimochodem absolutně nic neříkají :-)), tak zde uvedu reálný příklad, ve kterém se opřu o tyto moje stránky ;-).

Takže, máme tu Kecy k věci.cz, tak jak je sami můžete vidět. Náklady na provoz webu jsou následující. Česká doména kecykveci.cz mě stojí každý rok cca 180 Kč (beru cca průměrnou cenu .cz domény u registrátorů, osobně jí mám o pár desítek korun levnější). Náklady na to, aby web/blog vůbec fungoval (webhosting) jsou momentálně 1 188 Kč za rok. Sečteno a podtrženo, zaplatím ročně cca 1 368 Kč, tedy měsíčně to vychází na 114 Kč z peněženky.

Jak sami můžete vidět, náklady na provoz to nejsou sice kdoví jak vysoký, ale to je momentální stav. Pokud by razantněji stoupla návštěvnost, bude potřeba dle toho i řádně připlatit. Na nákladech na web by se dalo samozřejmě i trochu ušetřit, ale zase by to mohlo být na úkor kvality, rychlosti atd., což já nechci a proto jsem dle mě zvolil rozumný poměr mezi kvalitou a cenou.

Pak tu máme náklady na obsah stránek (obsah je to nejhlavnější na stránkách), které jsou v mém podání vyjádřené finančně „0 Kč“, ale stojí mě to nemalé množství mého času, jelikož si vše dělám sám a osobně čas nepřepočítávám na peníze, jelikož to mám jako svého koníčka. Kdybych to chtěl ale vyjádřit peněžně, tak bez tohoto článku jsem jich zde za rok a kousek publikoval 442 + 46, které jsem nedávno přesunul na samostatnou subdoménu, jelikož se sem nehodily, tedy dohromady nějakých 488 článků.

Každý článek podle svého charakteru a délky trvá napsat různě dlouho, ale dejme tomu, že mi v průměru každý zabere cca 60 minut. Takže to máme 488 článků krát 60 minut (1 h) = 488 hodin práce, nebo také 29 280 minut, případně 61 osmihodinových pracovních dní, které jsem webu/blogu věnoval. Když bych tento čas přepočítal na peníze, tedy průměrnými 85 Kč (beru v potaz nejobvyklejší zdejší hodinovou sazbu v zaměstnání), tak jsem přišel o 41 480 Kč ;-).

Pokud bych si zdejší obsah nechal napsat od ultra levného pisálka, který si bere například 70 Kč za 1 normostranu (která je 1 800 znaků, což je cca 250 slov), tak by mě to vyšlo na cca 73 570 Kč za napsání! Ještě vysvětlím, jak jsem k tomu cca došel. Zdejších 442 článků obsahuje 247 775 slov a těch 46 článků, co jsem přesunul cca 15 000 slov, dohromady tedy 262 775 slov a to když vydělím těmi průměrnými 250 co jsou v jedné NS, tak se dostanu na číslo 1 051 NS x 70 Kč = 73 570 Kč. A to je výpočet pouze orientační ;-).

Když vezmu v potaz příjmy, tak možná některé lidi překvapím, jelikož mi přijde, že si mnoho lidí myslí, že tam, kde je nějaká reklama, tak na ní každý vydělává nehorázné peníze, ale opak je většinou pravdou ;-). Zdejší příjmy po zdanění nedosáhnou ani na polovinu sumy, kterou bych si mohl případně někde vydělat prací. Tato realita není jen u mě, ale u mnoha webů!

Možná by mohla zaznít otázka, proč to provozovatelé tedy vlastně dělají, když z toho nic moc nemají? Důvodů může být několik a nemohu mluvit za ostatní, ale u mě je to tím, že mě to prostě baví, je to můj koníček, který se mi částečně zaplatí. Za získané peníze mohu zkoušet nové věci, produkty atd., o kterých se snažím informovat a nepsat tak o něčem, co jsem nikdy neviděl atd.. Jinak řečeno, investuji je zpátky do obsahu pro návštěvníky, kterých díky tomu přibývá a podle reakcí jim i často dokázal obsah pomoci ;-).

Samozřejmě, že se to s tou reklamou nemá zase kdoví jak moc přehánět, ale ve své podstatě dokáže být nakonec reklama přínosná pro obě strany, jelikož z ní mají určitý profit ;-).

Tak co, ještě vám přijde, že je veškerý obsah zadarmo a každá reklama je jen otravná?

Líbil se vám tento článek? Tak ho neváhejte šířit dál!

Podobné články, které by vás mohli též zaujmout:

3 komentářů k: Reklamy na internetu, aneb dva úhly pohledu na jednu a tu samou věc, ze které nakonec svým způsobem profitují všichni

  1. Krabath napsal:
    Ahoj, musím říct, že svým způsobem také nemám reklamu na stránkách rád, ale jak píšeš, zaplatí alespoň něco. U mě je to například hosting i s doménou což je cca 500 Kč. Možná si někdo řekne „jenom pětikilo“, jenže nemusím tím pádem šahat do rodinného rozpočtu a manželka moc nenadává. jen na to, že pořád sedím u počítače :D. A taky to dělám, protože mě to baví, i když času je poměrně málo a na magazín ještě méně. 🙂
  2. Veľa ľudí si naozaj myslí, že všetko je na internete zadarmo a som rád,eež si tu takto všetko vypočítal, vtátane ušlého príjmu za čas, v ktorom píšeš články. A to v tom nie je aj naštudovanie problematiky, pretože napísať o niečom znamenaná aj vedieť niečo o tom.

    Ja som dlhé roky filantropicky prevádzkoval svoj Modelweb a v podstate učil ľudí stavať modely lietadiel na elektropohon. Keď som tam po rokoch dal reklamu, tak sa ľudia ozývali, že im tam zavadzia. To, že oni dostali zadarmo informácie a návody a „zaplatil“ to niekto iný, to už im ušlo.

    Takže držím palec, píš ďalej skvelé články, ja som ti dnes klikol 😉

  3. kanter napsal:
    Reklama na internet určite patrí, viem že niektorý jú nemaju radi, ale ked je na stránke v rozumnej miere tak to neprekáža, inač podľa mňa je na internete aj veľa návštevníkov, ktorí nevedia čo je reklama a čo je obsah stránky

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *