Vyzpovídal jsem hostingovou společnost Tele3

Nezapomeňte Kecy k věci.cz sledovat také na sociálních sítích!

Opět uplynul nějaký ten pátek, co tu na Kecy k věci.cz byl naposledy nějaký rozhovor a proto bylo na čase to změnit. Více, jak tři měsíce jsem neoslovil žádnou hostingovou společnost a proto jsem se rozhodl, že tentokrát bude rozhovor s někým, z tohoto oboru.

Proto jsem oslovil společnost Tele3 s.r.o. a to přímo Todora Dimitrova, kterého možná znáte i z Webtrhu a Webdealu (mimo jiné, obě fóra u Tele3 hostují ;-)) pod přezdívkou soudruh. Tímto bych mu chtěl i zároveň poděkovat za to, že si na mě našel chvilku čas a tento rozhovor mohl vůbec vzniknout.

Tele3_logo

Todore, proč si vlastně začal podnikat v oblasti poskytování webhostingových služeb? Co tě k tomu vedlo a mohl by si nám nějak přiblížit vznik a začátek Tele3?

Jednoho dne se dva kamarádi, spolužáci, sešli po letech u piva. Padla řeč na byznys – jeden rozuměl serverům, druhy dokončoval Matfyz a byl zběhlý Linuxař – myslím, že to celé vzniklo tak, že ani jednomu nevyhovoval stávající email 🙂 ať už, co se týče funkčnosti služeb, nebo absence vlastní domény.

Pak už byl spád události asi stejný, jako u jakékoliv jiné firmy, vznikající „v garáži“ = pořídili jsme první server, nějaké domény, nabídli to svým kamarádům, známým

…později i jako komerční služby – ani ne z potřeby peněz, ale s přibývajícím nárůstem uživatelův i služeb přišly vhod 🙂

Myslím, že v tomto bodě se lišíme dodnes, protože převážná většina vznikajících konkurenčních firmiček si klade za cíl „rychle zbohatnout“, bohužel většinou dojdou k pořekadlu „do roka a do dne“ – a tím nemyslím, že by tak rychle zbohatli, spíše zanikají…

Prozradil by si nám Todore i něco málo o zázemí a tom, jak Tele3 funguje? Kolik lidí se stará o bezproblémový chod všech služeb?

O technickém zázemí dokonce připravujeme samostatný web. Jde o to, že nevlastníme žádný Telehouse ani desítky techniku pro support – ono také proč ? Když vezmeš do ruky papír a kalkulačku, dojdeš k číslům – k číslům, o kterých by se dalo hodně napsat :-).

Ve zkratce shrnu pointu: je lepší (nebo alespoň pro nás bylo lepší) využít služeb profesionálů v oboru – typicky GTS, Master, Casablanca, Dial Telecom, Superhosting, Coolhousing, atd.

Naše zdravé jádro má už delší dobu 7 lidi, kteří firmu neopustili ani v „těžkých chvílích , naopak ji podpořili. Naskýtá se otázka proč? Nejde jim primárně o peníze a v tom je hlavni rozdíl. Možná to někomu přijde málo, ale uvážime-li automatizaci veškerých našich služeb a také support výše uvedených Telehouse, není důvodu k pochybám. K tomu samozřejmě pár externistů, klonovat se bohužel ještě neumíme 🙂

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=_QQLlkgU-Wc‘]

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=1VEkEcxdlCo‘]

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=mDefBqi1v7E‘]

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=Ov2yQPrOCpk‘]

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=aTQCeJn1QDQ‘]

[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=MV-RCOEKawE‘]

Pro lepší představu o zázemí Tele3 jsem si do rozhovoru dovolil vložit videa z Youtube kanálu Tele3 😉

Když se jako potencionální zákazník podívám na web (který je mimochodem dle mě asi nejhezčí ze všech poskytovatelů v ČR) Tele3, tak zde najdu opravdu rozmanitou nabídku. Todore, co zákazníci u Tele3 nejvíce využívají a proč si myslíš, že tomu tak je? A celkově, proč bych se měl jako zákazník rozhodnout právě pro Tele3?

Díky za kompliment o webu, marně přemýšlím, co budeš po mně chtít 🙂 V reálu, lidi využívají opravdu všechno – samozřejmě by se dalo číselně vyjádřit co převažuje, ale je logické, že „spotřební materiál“ (v našem případě domény a webhosting) mají největší zastoupeni = je to levné, lide to potřebují, mají kde nakoupit.

Otázky typu „proč jste lepší“, „proč bych se měl rozhodnout“ apod. spíše ignorujeme – uživatel, který nemá vlastní rozhodovací schopnost v praxi nestojí za námahu k přemlouvání. Možná to zní „drsně“, ale je to letitou praxí prověřená pravda – takový uživatel pak volá kdykoliv ohledně čehokoliv a nakonec stejně najde jiného poskytovatele = totální ztráta času i nervů 🙂

Berme to tak, že nabízíme kvalitní služby – kdo je chce nějakým způsobem vyzkoušet, má většinou na výběr i verzi zdarma, nebo může nezávazně otestovat a kdykoliv odejít.

Z nárůstu za poslední roky se dá spíše vyvodit, že jsou uživatelé spokojeni – nemáme žádnou masivní reklamu a stále zvětšujeme objemy (klientů, technických prostředků i přidaných služeb). Možná je to dané také tím, že se inspirujeme jejich požadavky – s tím souvisí i fakt, že čím větší firma, tím déle trvá realizace jakékoliv změny = my jsme schopni reagovat pružně, pružněji než mnoha stávající konkurence.

Minulý rok Tele3 spustilo v ČR celkem unikátní hostingovou službu s názvem SEO hosting. Co by si nám o této službě mohl říci a jak moc je využívána?

Tak SEO hosting je spíše takový bonbónek 🙂 účelově to bylo koncipováno jako motivace našich klientů – několik významnějších, jako „soudruh Michal Kubíček“ chtělo rozložit weby na vice IP / jednoho dne říkám – a má cenu pár domén na více IP v 6ti adresních rozsazích ? A zrodil se nápad… výsledek vidíte sami = během roku provozu jsme znásobili počet na 29 serveru v unikátních rozsazích a tímto počtem nekončíme, dokonce řešíme integraci nabídky zahraničních lokalit (aktuálně pouze FR, DE, SK).

K samotnému projektu, nebo jeho stávající fázi bych jen dodal, že je spíše dotovaný = využívá ho již poměrně hodně uživatelů, ale je potřeba si uvědomit vstupní investici na HW a hlavně měsíční provoz tolika serverů u různých ISP není úplně zadarmo – tak či onak, pravidlo „i prodělek může být kšeft“ (pokud ti něco přinese) se nám vyplácí / peníze to sice nepřináší, ale je potřeba si uvědomit, že „peníze kazí charakter“ a hodnoty mohou být i jinde 🙂

Kromě kvality poskytovaných služeb je důležitá i kvalita technické podpory. Todore, jak funguje podpora Tele3 a co vše je schopná pro zákazníka zajistit případně zdarma? Jaká je zkutečná reakční doba podpory a dočkal bych se odpovědi i případně mimo vaší pracovní dobu (Po – Pá 10:00 – 18:00)?

Podporu, až na hlubší technické záležitosti, převážně řeším osobně, neboť mne to i baví – jde o to, že požadavků za den je při počtu našich klientů opravdu minimum. Prakticky vše, co se týká chodu serverů i klientských je automatizováno, restarty pomoci PDU, konzole KVM over IP, nonstop podpora v Telehousech… popravdě ani nevím, kdy byl někdo naposled v Telehouse na servisu (vyjma výměny disků, ale disky vypadlé z raidu můžeš v klidu měnit až se vyspíš) = vše se řeší uživatelsky a na dálku.

Nejlepší podpora je taková, kterou nepotřebuješ!

Samozřejmě, že podporu máme nepřetržitou, ale pouze pro servery – uživatel, který chce o půlnoci nastavit email a ve finále třeba ještě není naším klientem je odkázán do patřičných míst 🙂 ano, do … kontaktů na našem webu, kde je uvedena pracovní doba a email pro dotazy.

Vezmu-li to v reálu, minimálně mezi osmou ráno a půlnocí vždy někdo reaguje na běžné požadavky (autorizované), ale spíš bych se tě teď zeptal já tebe – co chceš jako běžný uživatel (běžného webhostingu) řešit mimo pracovní dobu ? Nastavit .htaccess ? Na zodpovězení 98,2% dotazů dnes vystačí Google (to radíme uživatelům Seznamu) 🙂

Todore, jak Tele3 vnímá svojí konkurenci? Nastane i u Tele3 nějaká revoluce v nabídce na základě vývoje na trhu?

Někdo z konkurence mi vysvětlil, že se nesmím vyjadřovat ke konkurenci 🙂 Vzal jsem si jeho slova k srdci a s (jinou) konkurencí chodíme na steak nebo na skleničku, nejlíp oboje 🙂

Prostě je konkurence a konkurence – když někomu nejde o prachy nebo o vytváření fiktivní bubliny na trhu, dá se s nim velmi dobře a příjemně popovídat / pokud někdo řeší nesmyslné intriky, nemá cenu s nim jít ani na kafe od Marysy 🙂

Revoluce ? Spíš Evoluce 🙂 – nemám přesný termín, ale něco nového chystáme – nech se překvapit, přibližně od půlky listopadu.

Když už jsem nakousl tu konkurenci, tak by mě zajímala i tato otázka. Jak to Todore, že téměř nikde na stránkách Tele3 nevyčnívá a nepodbízí se slovo NEOMEZENĚ? To je dnes už pomalu rarita ;-). Na druhou stranu nejsou již vaše hostingové tarify na dnešní dobu příliš nízké co se týká prostoru atd.?

Ano, řídím se krásným výrokem: „Neomezené služby nabízíme všem klientům, kteří nám nabídnou neomezené inkaso“.

Kdysi jsem koupil doménu omezenyhosting.cz, kde jsem chtěl publikovat nevýhody neomezených služeb, bohužel, vše je jen na papíře, snad to někdy po sobě alespoň přečtu 🙂

Rarita to opravdu je – slovo „neomezeně“ dost podrazilo celý trh, každé neomezeně má totiž své mantinely, o těch však inzerenti podrobnosti většinou neuvádějí – pravda, disky jsou dnes levné, HW také, ale první omezeni např. vyplyne pravě z vytížení těchto prostředků…

Ano, máš pravdu – některé naše služby již opravdu potřebovali „osvěžit“ a to nejen co se týče nabídky, tak i ceny / částečně to souvisí s „listopadovou evoluci“ viz. výše = dočkej času…
…co nas nezabije,,, 🙂

Na webu Tele3 jsem našel také toto krásné slovní spojení Outsourcing (od A až po Železo). Je Tele3 Todore schopné zajistit opravdu cokoliv pro klienta, nebo se přeci jen najdou i nějaké ty věci, které Tele3 není schopno zajistit?

Teď jsem se hluboce zamyslel nad tím, co jsme pro klienta nebyli schopni realizovat – přišel jsem na jedinou službu / produkt = nenabízíme licenční produkty Microsoftu a to jak v rámci prodeje, tak pronajmu.

Proc tomu tak je, nebudeme dnes večer řešit, ale řekněme, že politika licencování Microsoftu není v souladu s mými představami o SW 🙂

Jinak co se týče slova „železo“, technikům je jasné, že se jedna o HW – každopádně v našich servisních úložnách se ve stojanech najdou různé nástroje pro kutily, někde je např. i mikropájka, ke které je taková „pěkná historka“ – klient si doslova vyrazil kondenzátor na základní desce diskem, který mu vypadl z výšky na otevřený server – bohužel support Dellu s NBD mu v tu chvíli byl „…“ platný / takže shrnuto podtrženo: „nemožné řešíme na počkání, zázraky do dvou dnu“ 🙂

PS: ten Dell po naší resuscitaci žije už třetí rok

Po delším prohlídce nabízených služeb jsem zjistil, že nabídka Tele3 nenabízí poslední dobou stále populárnější VPS. Todore, mohl by si nám říci, proč tomu tak je?

VPS nabízíme, nicméně nejsou ve veřejné nabídce – problém je v tom, ze konkurenční ceny low-endových VPS totálně narušili tržní hodnoty a běžný uživatel není schopen poznat rozdíl jiný, než právě cenový.

Virtualizujeme na platformě KVM, max. sdílení je pouze jeden uživatel na jedno fyzické jádro a max. dva OS na jeden raid-1. / podotýkám, že se jedna o fyzická jádra, nikoliv logická / z čehož vyplývá, že cena nebude zdaleka za „stokorunu“. Virtualizace na úrovni není o mnoho levnější než adekvátní HW, ale skýtá možnosti rychlé migrace při poruše HW, navyšování prostředků za běhu a další. Své uživatele si to najde, ale zároveň si nemyslím, že by zveřejnění konkrétní nabídky mělo pro nás jakýkoliv kladný efekt.

Todore, jak Tele3 jako registrátor domén vnímá konkurenční společnosti, co nabízí domény za nákupní a často i pod nákupní ceny?

Mno, jak jinak na sebe upozornit za minimální náklady a „sebrat“ konkurenci klientelu? Pokud na to má někdo žaludek a prostředky, „jen tak dál“… – konkurence, která žila z domén bude muset propustit své pracovníky, nebo jinak omezit náklady.

A v poslední otázce bych se rád zeptal trochu na osobní otázku, která mě napadla okamžitě, ale schovával jsem si jí až na konec ;-). Z pročítání diskuzí hlavně na Webtrhu a částečně i Webdealu jsem usoudil, že máš více něž kladný vztah k alkoholu (tím nemyslím, že si alkoholik, aby to tak nevyznělo pro ostatní ;-)) a proto mi nedá se nezeptat na toto. Todore, co v tomto ohledu v rámci Tele3 vyhrává, povíš :-)?

Nemyslím, že bych měl sklony k notorismu, ale skleničkou dobrého alkoholu rozhodně nepohrdnu / ostatně čekám, co mi doneseš za tento článek a společně ochutnáme / případně pozvu i přátelskou konkurenci 🙂

Líbil se vám tento článek? Tak ho neváhejte šířit dál!

Napsal:

Publikováno: 10.10.2012

Zařazeno do: Rozhovory

Zobrazeno: 1228

Štítky: , , , , , , , , , , , ,

Podobné články, které by vás mohli též zaujmout:

1 komentář k: Vyzpovídal jsem hostingovou společnost Tele3

  1. Ffl napsal:
    Pekny rozhovor, u ktereho jsem se celkem i pobavil 😀 Doufam, ze tu brzy pribydou dalsi podobne.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *