Vyzpovídal jsem majitele Affilbox.cz

Nezapomeňte Kecy k věci.cz sledovat také na sociálních sítích!

Jak jste se asi sami mohli všimnout, tak poměrně delší dobu zde na Kecy k věci.cz nebyl publikován žádný rozhovor. Toto ni způsobeno tím, že bych od nich upustil, ale bohužel ne vždy dostanu odpovědi na své otázky hned (mám rozdělaných cca 12 rozhovorů) a zkrátka někdy to trvá trochu delší dobu.

Toto ovšem neplatí u majitele (affiliate managera) Affilboxu.cz Ing. Mária Roženského, kterého jsem oslovil, zaslal otázky a doslova obratem jsem měl odpovědi a díky tomu zde najdete další myslím si zajímavý rozhovor ;-).

Affilbox logoMário, proč si se rozhodl začít vyvíjet a provozovat affiliate aplikaci jménem Affilbox.cz?Co tě k tomu vedlo a proč se to jmenuje zrovna Affilbox?

Do vývoje AffilBoxu jsem se pustil vloni v létě poté, co jsem prodal slevový server. Affiliate jsem se dlouho předtím věnoval coby partner a díky slevovému serveru jsem si okusil také to, jaké to je z pohledu obchodníka. Byl jsem nespokojen s tím, jak v té době fungovaly provizní sítě v ČR a tak jsem se rozhodl vytvořit si svou vlastní a dělat ji „jinak“.

Hledal jsem vhodné softwarové řešení a to, které by mi vyhovovalo, stálo 15.000 Kč měsíčně. To se mi zdálo hodně a neměl jsem v hlavě žádný jiný projekt, tak jsem se rozhodl vyvinout si software vlastní. Nakonec z provizní sítě sešlo a rozhodl jsem se prodávat software.

Název AffilBox vymyslel můj dobrý kamarád při brainstormingu možných názvů. Hned jak jsem ten název uslyšel, tak se mi před očima objevila krabice plná zlaťáků a tento obrázek nyní můžete najít jako logo AffilBoxu. Tak jsem věděl, že to je ten správný název :).

Kolik lidí se na Affilboxu podílí, jak dlouho trval vývoj než došlo ke spuštění a šlo by Mário případně prozradit i něco málo dalšího ze zákulisí?

Na Affilboxu se nyní podílíme 3. Dva vývojáři a já. Aktuálně hledám další posily do týmu a to jednoho programátora a dva affiliate manažery a jednoho obchodníka. Takže bych náš team rád viděl někde okolo 5 lidí. Vývoj do první veřejné verze trval asi 3 měsíce. Tento týden jsme právě oslavili jeden rok od této verze.

Ze zákulisí můžu říci třeba to, že první verzí, kterou jsme pustili do světa byla verze 0.3 (srpen 2011). První veřejná byla v0.4. Verze 1.0 byla spuštěna až letos v dubnu! Verze 1.0 vypadá naprosto odlišně, než verze předchozí. Během toho půl roku do verze 1.0 jsme měli ani ne 10 klientů a chtěl jsem to zabalit.

Ale za mého pobytu v Austrálii se mi to celé rozleželo v hlavě. Na pláži jsem kreslil nové návrhy a vymýšlel nový obchodní model, vše jsem posílal programátorovi, který to celé předělal a měsíc po mém návratu jsme spustili verzi 1.0, která nám pomohla se odlepit.

Mário, jak těžké bylo přesvědčit první uživatele, aby využívali poměrně nové a neznámé řešení a dali mu přednost například před mnohem známějším zahraničním řešením Post Affiliate PRO? Šlo by prozradit, kolik zákazníků již Affilbox.cz využívá?

U našeho prvního klienta to těžké nebylo. Volal jsem mu v době kdy ještě systém skoro nefungoval. On mi odpověděl, že testuje jiné zahraniční řešení a že je s ním spokojen. Tak jsme v klidu vyvíjeli dál a najednou mi po třech týdnech zvoní telefon a volá mi právě tento klient s dotazem, zda to do týdne můžeme nasadit, že to chce. My tou dobou neměli nic veřejně vidět, ale první klient byl na světě. Jeho důvěra v náš produkt přetrvala dodnes a AffilBox využívá opravdu hojně.

Bylo to velmi náročné. Viz. příběh z předchozího bodu o tom, jak jsem to chtěl celé ukončit. Hlavně jsem v té době měl už v projektu proinvestovánu šestimístnou cifru. A nevypadalo to nijak růžově. Naše první verze opravdu nebyly moc konkurenceschopné. To se začalo měnit až ve chvíli, kdy jsem se vykašlal na řešení obrovské konkurence a vytyčil si vlastní cestu, kam chci projekt směřovat a za tímto cílem si tvrdě stále jdu. Nyní máme přes 100 klientů. Aktivně systém využívá zhruba polovina.

468x80-animated.gif

V dnešní době se mi kolikrát zdá, že by chtěl mít každý všechno a nejlépe hned, proto mi to nedá se nezeptat na toto. Mário, co všechno Affilbox.cz dokáže nabídnout svému zákazníkovi v rámci podpory? Přeci jen ne každý zákazník bude natolik zdatný, aby si vše nastavil sám ;-).

Na podpoře si velmi zakládám. Myslím si, že to je jedna z našich konkurenčních výhod. A poskytujeme ji naprosto zdarma. V rámci podpory pomůžeme s implementací do eshopu či stránek zákazníka. Poradíme mu jaké nastavit provize. Pomůžeme mu s nejvhodnějším nastavením systému. Dáme mu rady do začátku, jako například kde hledat partnery, jak se o ně starat, jaké bannery připravit apod.

Ale našim uživatelům pomáháme i posléze, například se mě občas někdo zeptá koho bych mu doporučil na udělání nového webu, nebo jaký si má vybrat notebook. I na takovéto otázky odpovídám a to velmi rád a baví mě to :). Zákazník je pro mě král!

Mário, pokud se zákazníkům Affilboxu nebude dařit, nebude mít ani Affilbox.cz zákazníky. Existuje i v tomto ohledu nějaká podpora pro zákazníky, která by jim například ukazovala, co a jak mají dělat a nedělat?

Je to přesně jak říkáš. Pokud se provizní program pro partnera rozjede, tak mu přináší 10-30% zvýšení obratu. To je číslo, které jsem mezi obchodníky vysledoval. Mám vytvořené speciální rozhraní, ve kterém vidím všechny systémy co u nás běží a když u některého zjistím, že má málo partnerů, nebo že má nízké obraty, tak majiteli zavolám a řeším s ním co udělat pro vylepšení a kde najít nové partnery. Případně vymýšlíme motivační soutěž apod.

Když jsem tak procházel demo Affilboxu a koukal na všechny funkce, tak musím říci, že je to opravdu kvalitní řešení. Mário, proč Affilbox.cz nenabízí i přidružené služby jako je tvorba reklamních bannerů atd.? Je k tomu nějaký důvod, nebo i v tomto směru se případně něco chystá?

Tyto služby neposkytujeme protože se chceme soustředit pouze na jednu věc a to affiliate. Nemáme volné kapacity na něco takového. Pokud má zákazník zájem o tvorbu bannerů, webů, eshopů apod., tak jej odkáži na některého z našich partnerů, kterého mám z minulosti osobně vyzkoušeného a u kterého vím, že náš zákazník dostane kvalitní službu za rozumné peníze.

Koukal jsem do ceníku Affilboxu, kde jsem našel jen cenu, za roční licenci. Ta cena mi nepřijde vysoká, naopak bych řekl, že za toto řešení je výborná, ale přeci jenom by mě Mário zajímalo, zda jde cena řešit i individuálně na například kratší období?

Cena individuálně řešit jde. Stejně tak jako cokoliv co v systému vidíte. Díky tomu, že nelicencujeme cizí řešení, ale vyvíjíme svůj vlastní produkt, tak jej můžeme upravit libovolně dle přání zákazníka. Některé systémy jsou upraveny tak, že v nich AffilBox ani nepoznáte.

Jiní klienti zase používají AffilBox pouze pro počítání zobrazení a prokliků u bannerů ve svých projektech a nikdy se do systému ani nepřihlásili, protože jej mají napojený přes API do svých vlastních interních systémů. Ty možnosti jsou opravdu obrovské.

Mezi novinkami na Affilboxu jsem se všiml, že poměrně často dochází k updatům vašeho řešení. Mário, co rozhoduje o tom, co v jaké verzi bude za novinku? Podílí se na vývoji i samotní uživatelé vašeho řešení?

Snažíme se vydávat zhruba jednu verzi měsíčně. To co ve verzi bude rozhodují požadavky našich klientů a my sami. Protože sám AffilBox hojně využívám buď pro své jiné projekty, či jako affiliate manager provizních kampaní. Snažíme se, aby AB co nejvíce odrážel požadavky českých obchodníků (kteří na affiliate prodej nejsou moc zvyklí), což právě složité zahraniční systémy nabídnout nemohou.

Většinou každý říká, že Česká republika je příliš malá a chtěl by se svým produktem prosadit i na mezinárodní scéně. Mário, jak je to v tomto ohledu s Affilboxem? Jsou plány na expanzi, případně kam to bude a kdy?

Expanzi do zahraničí neplánuji. Aktuálně nám dost začínají přibývat klienti ze Slovenska. Ale jiné země zatím ne. Systém běží také v angličtině a polštině. Mně česko docela vyhovuje, nikdy jsem v zahraničí nic nedělal a nemám s provozováním zahraničního projektu žádné zkušenosti. Pro úspěšnou expanzi bych musel najít nějakého partnera/investora, což by zřejmě nebylo nejsnažší.

V poslední otázce bych trochu odbočil od Affilboxu a zeptal bych se tě Mário na toto. Co  si myslíš všeobecně o fungování affiliate v ČR?

Mám z affiliate v CZ velkou radost :). Před rokem to tu bylo mrtvé. O affiliate tu nikdo nepsal. Dostupné byly pouze systémy v anglickém jazyce a pro nováčky tak bylo zavedení affiliate programu noční můrou. Za ten rok se to lehce obrací k lepšímu. Poskytujeme zákazníkům dostupný systém.

Informace lze nalézt na mém blogu (http://www.bugovo.com/), nebo u Franty Szaba na AffilBlogu (http://www.affilblog.cz/), či Honzy Kvasničky (http://www.kvasnickajan.cz/). Poslední dva zmiňovaní pořádají také Affilite Školení (http://affiliateskoleni.cz/), což jsou affiliate kurzy naživo a já chystám AffilIate Academy (http://affiliateacademy.cz/), což bude školení online.

Na závěr rozhovoru vám sem přidávám videa o Affilboxu a Affiliate Marketingu od Mária Roženského ;-).

Video

Video

Video

Líbil se vám tento článek? Tak ho neváhejte šířit dál!

Podobné články, které by vás mohli též zaujmout:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *