Vyzpovídal jsem majitele e-shopu Mamejeradi.cz

Nezapomeňte Kecy k věci.cz sledovat také na sociálních sítích!

Dneska jsem pro vás na mém blogu Kecy k věci.cz připravil rozhovor s majitelem e-shopu Mamejeradi.cz panem Radkem Vaňkátem. Tímto bych mu chtěl zároveň i poděkovat, že si na mě našel čas a rozhovor mohl být uskutečněn a děkuji i za fotografie.

Prodejna z venku

Vzal bych to úplně od začátku a vrátil bych se do roku 2001, tedy roku, kdy jste se pustil do podnikání. Co Vás Radku k tomu vedlo, co rozhodlo, že jste se stal podnikatelem? Můžete nám prozradit, proč jste zvolil zrovna obor chovatelství?

V mém případě nešlo tolik o to stát se podnikatelem, ale o to, dělat to co mne baví. Jako malý kluk jsem se zadíval do krásy akvarijních rybek, díky mému otci, která je choval a já chtěl taky svoje akvárko, pak se narodila paví očka, ty bylo potřeba někam dát a tak přibylo další.

V době dospívání jsem si dal pauzu a po nástupu do zaměstnání jsem se akvaristice opět začal věnovat. Později jsem množil akvarijní rybky ve „velkém“ za účelem prodeje do akvaristik a výkupen. Vždy se mě líbilo vidět v akvaristice, kam jsem dovezl rybky koukat na to, jak zákazníci obdivují to, co jsem dovezl a chtěl mít vlastní akvaristiku.

Jednou jsem se dozvěděl, že je jedna akvaristika, kam jsem rybky dodával na prodej, majitel šel do důchodu a tak jsme si s bývalou partnerkou půjčili a akvaristiku koupili. Tím jsem se stal podnikatelem, osobně bych to tak nenazval. Řekl bych spíše osobou samostatně výdělečně činnou.

E-shop jste spustil až v roce 2009, proč tak relativně pozdě? Rozjezdy nebývají jednoduché. Jak vypadal ten Váš rozjezd? Měl jste Radku nějaké IT zkušenosti a znalosti? Kdy proběhla první objednávka online, vzpomenete si ještě?

Na myšlenku zkusit prodávat po internetu mne přivedl kamarád. On prodával počítače, já rybičky a jednou při rozhovoru o tom, že tržby nejsou, co bývali mě povídá: tak to zkus po internetu a já se podíval, co by se s tím dalo dělat. IT zkušenosti jsem měl jen, co se týče Hardware, počítač je můj koníček, ale jen co se týče jeho sestavení a ladění výkonu. Programování mě nikdy nic neříkalo.

Začátky v mém případě až tak těžké nebyli. Na prodejně nějaké zboží bylo a tak se začalo nabízet i na Eshopu. Můj eshop je postaven na open source řešení, takže příliš velká investice pro začátek nebyla třeba a začalo se nabízet to, co bylo na „krámě“ skladem.

Tím začali tři roky nekončící práce. Eshop bylo potřeba plnit zbožím, vylepšovat funkce a navíc stále prodávat na prodejně. Za tím jak dnes eshop vypadá, jsou tisíce hodin prosezených u počítače. První objednávky přišly tři dny po spuštění Eshopu, přesněji to byli ten den objednávky dvě. Následují den žádná, třetí den jedna a tak, se to pomalu začalo rozjíždět.

Z kraje jsem nosil balíky na poštu ručně, naštěstí pošta byla 200m daleko. Když už jich bylo najednou 5-6 vozil jsem po zavírací době cestou z prodejny autem. A začínal jsem se pomalu rozležet po smluvním přepravci.

Jak se říká, důležitý často bývá i výběr jména e-shopu. Váš se jmenuje Mamejeradi.cz, řeknete nám něco o tom, proč byl vybrán právě tento?

Vybrat název Eshopu nebylo jednoduché. Hlavně jsem nechtěl nic, kde by bylo cizí slovo, i když je to dnes moderní, tak mě název pet shop prostě nesedí. Jsme v Čechách a měli bychom se toho trochu držet.

No, abych pravdu řekl, inspirovala mne písnička máme rádi zvířata. Chtěl jsem snadno zapamatovatelný název a tuhle písničku zná snad každý a mamejeradi.cz k ní má hodně blízko.

Na každého občas přijde myšlenka (zvláště, když se nedaří), jestli by to neměl raději zabalit a jít dělat něco jiného. Objevilo se Radku něco podobného někdy i u Vás?

Lhal bych, kdyby tvrdil, že ne. Ale vždy jsem to zatím ustál a doufám, že to tak bude i v budoucnu.

Já jsem přesvědčen, že si plno lidí ani moc dobře neumí představit, co všechno obnáší provozování e-shopu a myslí si, že je to pohodlný způsob obživy. Mohl by jste nám Radku popsat, jak vypadá Váš běžný pracovní den a co všechno musíte udělat? Když to porovnáte s kamennou prodejnou, kterou provozujete též, co Vám zabere více času?

Naše prodejna je dá se říci součástí e-shopu a naopak. V zadních prostorech prodejny balíme a prodejna je zároveň skladem. Nemáme přesně vyhrazený čas na to a pak na tamto.

Ráno přijdeme na prodejnu, zapneme počítače. Snažíme se odpovědět na všechny emaily, spustíme aktualizaci Eshopu a kontrolu došlých plateb od zákazníků a přepravní společnosti. Při tom, když běží aktualizace nakrmíme zvířata na prodejně a poklidíme.

Mezitím obsluhujeme příchozí zákazníky, vydáme objednávky, předáme připravené balíky řidiči od přepravní společnosti. Mezitím třeba přijde zboží, tak jej vyložíme a jdeme expedovat objednávky. To už je většinou po poledni a odpoledne objednávky balíme a skládáme na vyhrazené místo. Mnohdy to nestihneme do zavírací doby a tak býváme v práci déle, někdy chvilku, jindy déle.

Po zavírací době naší prodejny ještě rozvážíme zboží po okolí, takže si připravíme zboží, naložíme do auta a jedeme rozvážet, to už bývá po 18hodině. Domů se dostáváme mnohdy až kolem 19.30, rychle se objedná potřebné zboží, odpoví na došlé emaily, poupraví, případně přidá nějaké zboží na eshop.

V e-shopu nakupují většinou lidé, co nemají a nebo nechtějí nikam chodit, tak využívají toho, že jim zboží je doručeno kam si jen budou přát. To znamená nutnost ze strany provozovatele e-shopu zvolit vhodného přepravce zásilek. Radku, jaké máte zkušenosti s přepravními službami?

Abych pravdu řekl, na plné čáře u mne vyhrává Česká pošta, i přes nepříznivou kampaň na TV Nova. Zkoušel jsem nejznámější kurýrní služby jako DPD, s těmi jsem měl nejhorší zkušenosti. Po nich PPL, také špatná zkušenost.

S GLS mám zkušenost dobrou, ale pokud měli zákazníci na výběr mezi českou poštou a GLS 97% jich volilo jako dopravce Českou poštu. Bylo to dáno nejspíše cenou, ale podle mne v nemalé míře i dostupností poboček české pošty.

Další ošemetnou věcí u e-shopu jsou reklamace a vracení zboží do 14 dnů bez udání důvodu. Co by jste nám mohl Radku z vlastní zkušenosti o tomto říci? Ve Vašem oboru chovatelských potřeb to jistě nebude tak časté, jako u elektro zboží, ale i přesto Vás to určitě někdy potkalo. Navíc zákazníci jsou občas všelijaký a jistě si vymýšlí a lžou.

Vrácení zboží do 14dnů se u nás týká především oblečků na psy. Zákazníci si psa pořádně nezměří a obleček pak nesedí. Stal se nám i případ, kdy zákaznice učinila druhou objednávku (první v 14denní lhůtě vrátila) a nutně zboží potřebovala do pátku, že jde se psem o víkend na hon. Byla to reflexní vesta na psa. Vestu paní v pátek dostala a asi za týden, bez předchozího oznámení přišel balíček s vestou. U ní jen na papíře stroze napsáno, peníze mi vraťte na tohle číslo účtu. Ale, vrátila se poškozená! Po té, co jsme paní napsali, že jí peníze vrátit nemůžeme se paní rozčilovala a poslala podnět na českou obchodní inspekci. Takže dva nákupy, oba vráceny a ještě neoprávněná stížnost na ČOI.

Další kategorií, která je pro provozovatele e-shopu nepříjemná a dokáže nadělat velkou paseku jsou neplatiči dobírek. Je to opravdu tak častý jev, jak se všude říká? Jak toto vnímáte Radku?

Nenazval bych to neplatiči, ale nepřebírači. V tomhle plně chápu eshopy, které na toto jednání nadávají a například vymáhají náklady na expedici po člověku (nedá se nazvat zákazníkem, zákazník má přinášet zisk, ne ztrátu), který si balík nepřevezme a plně souhlasím s iniciativou nespolehlivý zákazníci a jim podobným. I když jsem tam zatím nikoho neuvedl, ale náklady občas proplatit požaduji.

Češi jsou v tomto strašně nedomýšlivý a neuměmí myslet vlastní hlavou. Myslí si, že poštovné platí provozovateli eshopu a když si zboží nevezmou, tak se vlastně nic neděje. Marže jsou v dnešní době tak nízké, že dopravné je často vyšší, než marže eshopu. Často se stane, že se vrátí balíček, na němž měla být marže 80kč, ale místo toho dáme poště za dopravu balíčku například 120kč. Takže místo výdělku máme prodělek 120kč. Lidé si nejspíš uvědomují, že dopravu musíme zaplatit pokaždé.

Na fórech o internetovém podnikání se o tom vedou daleko sáhlé diskuze, jedni schvalují označení zákazníků za nespolehlivé, druzí takové eshopáře odsuzují a říkají, že v obchodě nemají co dělat, že s takovým rizikem se musí počítat. Ale oni jen hájí své zájmy a svoji firmu před prodělkem. I podle mne to není riziko podnikání, je to jen neslušnost od zákazníků. Mne by nikdy nenapadlo si objednat něco, na co nemám připravené peníze. Takto se mi nedávno vymlouval jeden pán, jestli se mě nestalo, že sem pak na to neměl, ne nestalo. Buď na to mám a koupím/objednám si to, nebo si to prostě nemůžu dovolit.

Dopravní podniky také pokutují černé pasažéry a po nezaplacení jim účtují vysoké penále a právnické poplatky, oni taky přece musejí počítat s tím, že někdo jede na černo. Tak proč je eshop, který chce jen proplatit vzniklé náklady, které měl při vyřizování zmařené objednávky považován za špatný?

Když se řekne slovo Vánoce, u provozovatelů e-shopu se většinou říká, že je to hojné období, dalo by se to říci i jinak a to, že jsou žně. Platí to? Jak vypadají Vánoce u Mamejeradi.cz?

Samozřejmě je období vánoc úrodnější než například červenec, ale není to tak markantní jako například u hraček pro děti. Při této příležitosti musím opět pochválit Českou poštu, která zvládla všechny naše balíčky doručit včas.

V poslední otázce mi to nedá se nezeptat i na něco více uvolněného. Jistě Vám chodí i plno různých dotazů od zákazníků ohledně zboží atd.. Najdou se mezi těmi dotazy i takové, které Vás Radku dokážou rozesmát? Mohl by jste nám prozradit nějakou historku?

Ani ne tak historku, jako bych rád poděkoval těm zákazníkům, kteří nám například napíšou v pořádku mě to došlo a poděkují. Moc takových není, všichni bereme všechno jako samozřejmost, ale ono za tím většinou bývá o hodně víc, než si mnoho lidí dokáže představit.

Pokud je něco špatně, to se každý ozve hned a hned nadává a vyhrožuje pomluvou, nebo udáním na ČOI, ale to, že si například špatně přečetl popis u zboží a přišlo mu to, co jsi objednal už nevidí.

Zde máte možnost vidět, jak vypadá prodejna zevnitř. Koupíte něco svému mazlíčkovi? 😉 Adresa prodejny je:  Vodárenská 2380, Kladno 272 01

Vnitřek prodejny

Líbil se vám tento článek? Tak ho neváhejte šířit dál!

Napsal:

Publikováno: 3.3.2012

Zařazeno do: Rozhovory

Zobrazeno: 913

Štítky: , , , , , , ,

Podobné články, které by vás mohli též zaujmout:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *