Vyzpovídal jsem majitele Kupčlánek.cz

Nezapomeňte Kecy k věci.cz sledovat také na sociálních sítích!

Dlouho jsem nepublikoval žádný rozhovor a proto jsem se to snažil napravit. Přemýšlel jsem, koho oslovím a nakonec jsem se rozhodl, že zkusím oslovit majitele nového Pay Per Post systému, který se jmenuje Kupčlánek.cz. O Kupčlánek.cz jsem zde na Kecy k věci.cz již psal (a to konkrétně zde a zde ;-))

Kupčlánek.cz vlastní Ing. Jan Kalianko, kterému bych tímto chtěl i zároveň poděkovat, že si na mě našel čas a doslova bleskurychle odpověděl na moje zvídavé otázky. Myslím si, že tak vznikl celkem zajímavý rozhovor a to i přesto, že se Honza chystal na veletrh a neměl zrovna moc času nazbyt ;-).

KUPčlánek.cz

Honzo, prozraď nám, co tě vlastně vedlo k založení Kupčlánek.cz a čeho by si s ním chtěl jednou dosáhnout?

Předem Ti děkuji za tento rozhovor a jdeme k otázce.

S myšlenkou udělat KUPčlánek jsme si pohrával už asi třičtvrtě roku. Vedl mě k ní stav českého pay-per-postu, který jsem dobře poznal jako inzerent. Vadilo mi, že když si chci koupit článek, tak musím zadat poptávku, do které sice napíši minimální požadavky na web, ale odpoví mi 50 stránek, které podmínky nesplňují a naopak neodpoví žádná, která by podmínky splňovala.

Takové poptávky jsou jen ztrátou času, kterého nemám jako většina lidí nazbyt. Právě díky nedostatku času byl KUPčlánek půl roku jen nápadem a jedním z projektů, které budu časem možná realizovat. Jakmile jsem trochu času našel, šel jsem do toho.

Co se týče cíle, tak mé osobní přesvědčení je, že „náš zákazník je náš pán a musíme si ho vážit“. To je prostě základ u každého projektu, na kterém se podílím. Dalo by se tedy říci, že primárním cílem je, aby jeho uživatelé byli maximálně spokojeni. Pokud se podaří toto, tak pak je sekundárním cílem být českou i slovenskou jedničkou na Pay-Per-Post trhu.

Kolik lidí se Honzo podílelo na vývoji, jak dlouho trval, kolik lidí je za systémem nyní a celkově, co by si mohl ještě prozradit ze zákulisí Kupčlánek.cz?

Zajímavá otázka, než bych počítal, tak budu jmenovat. Na designu dělala jedna grafička a systém programovali dva programátoři. Jeden je hlavní a vede celý projekt, druhý je tzv. pomocný programátor. Systém běží na serveru s dalšími mými projekty, který nám spravuje jeden člověk – specialista na správu serverů.

U vývoje jsem zároveň některé pasáže obchodních podmínek konzultoval s právníkem a způsoby výplat s účetní. Nyní na správě systému dělám sám. Sedím většinu dne u počítače kvůli jiným projektům a tak zvládám spravovat i KUPčlánek. Ve dnech, kdy jsem mimo kancelář, mě v podpoře zaskakuje kolegyně, která o KUPčlánku ví taky prakticky všechno. A když neví, tak mi volá a konzultujeme po telefonu.

Aktuálně je k projektu potřeba jeden programátor a já + můj záskok na zákaznickou podporu, schvalování poptávek apod. když nejsem v kanceláři. Více lidí zatím KUPčlánek nezaměstná a myslím, že i při pětinásobném růstu to půjde takto zvládat. Pokud ne, nemám problém přijmou zaměstnance.

S vývojem jsme začali někdy v listopadu a plán spustit byl v polovině prosince. Nakonec se jako u každého IT projektu termín nepovedl a spustilo se v lednu. Pokud bych měl prozradit něco za zákulisí, tak asi to že před spuštěním byl systém odladěn a připraven. V noci před termínem se přesunul z localu na server v serverovně a přestalo fungovat snad úplně vše, to byla sranda…

Na serveru byla nějaká jiná knihovna či co a upgradovat ji nebylo možné, protože by přestaly fungovat ostatní projety, které na serveru běží… A tak se začal celý systém předělávat. V počátku to vypadalo trochu špatně, ale každý na to asi už zapomněl. Stále ještě vyvíjíme a máme v plánu další nové funkce. Budou se v systému objevovat v průběhu cca půl roku. Plán s tím alespoň zatím tak počítá.

Kupčlánek.cz byl oficiálně spuštěn 11.1.2013, jak by si Honzo zhodnotil první měsíc fungování? Překvapilo tě něco, nebo naopak zklamalo?

Musím přiznat, že od KUPčlánku jsem toho nikdy moc neočekával. Tedy abych nelhal, tak alespoň že se mi vrátí investice vložená do vývoje. Pay-per-post je relativně malý trh a upřímně si musíme všichni přiznat, že žádné miliony z něj nikdy nebudou. To byl potřeba si uvědomit, než jsem se do projektu pustil. Stojím nohama na zemi, mám už něco za sebou a mladistvá naivita je už taky ta tam.

První měsíc mě ale velmi příjemně překvapil. Ve výpočtech rentability, které jsem si prováděl ještě před započetím prací na projektu, jsem si dal za cíl, že v prvním měsíci docílí systém počtu minimálně 100 webů v katalogu. Toto číslo pokořil KUPčlánek už pátý nebo šestý den.

Byla to takové pohádka, ale ještě to nic neznamenalo. Rozhodně mě to ale příjemně překvapilo, stejně jako zájem bloggerů o KUPčlánku psát. Vyšlo více než deset skutečně kvalitních článků, které zpravidla hodnotili kladně. To vždy potěší.

Pokud bych měl mluvit o zklamání, tak bych se odvolal na to, co už jsem řekl – od projektu jsem toho moc neočekával a tedy mě nemělo co zklamat. Vždy když toho moc neočekáváte, tak to jde lépe. Projekt může jen překvapit a nabít vás novou energií, kterou do něj dále investujete.

Co mě ovšem překvapilo nemile, tak minimální zájem o systém ze strany agentur a to i přes to, že jim nabízí lepší podmínky než konkurence, tedy alespoň jsem o tom přesvědčen. Jednání s nimi není lehké, nechtějí nic zkoušet a to kupodivu ani při nabídkách kreditu zdarma na zkoušku. Jsem ovšem stále přesvědčen, že se to časem změní a pokud ne, tak se nic neděje. I bez agentur se dá dobře přežít.

Nejde si nevšimnout, že Kupčlánek.cz jde na ruku uživatelům a snaží se realizovat jejich požadavky na vylepšení systému. Honzo, překvapila tě tato reakce lidí, nebo si jí dopředu očekával a jak vyhodnocuješ, co je opravdu přínosný podnět?

Jsem rád, že je můj záměr poslouchat uživatele, kteří mě „živí“ je vidět. Vychází to z mého osobního přesvědčení, které jsem zmínil již na začátku našeho rozhovoru a to, že „náš zákazník je náš pán a musíme si ho vážit“. Nechci, aby se z KUPčlánku stal systém, kde si budu hrát na pána boha a diktovat všem, jak se to dělá nejlépe.

Tak to je jinde a není to podle mě správně. Sami uživatelé přece vědí, co jim vyhovuje a co nikoliv. Jsem vždy velmi rád, když mi to napíšou a to i tehdy, když to není zcela příjemné zjištění.

Doufal jsem, že uživatelé si sami řeknou, co je špatně a podařilo se. Mám zkušenosti z online prodeje nebo třeba provozování aukčního serveru a předpokládal jsem, že ani v tomto segmentu to nebude jinak. Lidé si rádi stěžují a pokud jim za jejich stížnost ještě poděkujete a v tom nejlepším případě jejich problém opravíte, získáváte tak zpravidla stálého zákazníka.

Přínosné podněty – to je vždy problém. Když mi někdo nějaký podnět napíše, musím se nad ním zamyslet. Někdy je to jasné věc, nad kterou vlastně ani nepřemýšlím a řeknu si, že má pravdu. Jindy chodím 3 dny a zvažuji pro a proti. Podle kladů a záporů pak rozhodnu. Zatím ale musím uznat, že uživatelé psali snad vždy relevantní nápady a jsem jim za ně vděčný. Rád bych všem za jejich podněty poděkoval.

KUPčlánek.cz

Když se tak koukám na veřejně dostupné statistiky, tak vidím, že každým dnem čísla rostou. To je pro tebe Honzo, jako pro provozovatele sice pozitivní, ale zároveň si myslím, že to musí znamenat více času, který je potřeba projektu věnovat. Honzo, jak náročná je taková správa systému a co všechno to obnáší?

Ano, čísla rostou a jsem za to velmi rád. Děkuji všem, kteří jsou toho příčinou. Co se týče času, tak už jsem také zmínil. Sedím u počítače poměrně hodně času, respektive vždy, když nemám nějakou schůzku, neexpeduji zboží, neřeším něco ve skladu nebo někam necestuji. Samotná administrace zabere maximálně pár desítek minut denně, což zatím bez problémů zvládám. Mám na to vyhrazené kapacity, jinak bych si do projektu nemohl dovolit jít.

Musím ovšem poznamenat, že systém dělá mnoho věcí automaticky a já „jen“ schvaluji poptávky, weby, copywritery a překladatele. U poptávek se čte jejich obsah, občas je potřeba napsat inzerentovi, aby něco doplnil apod. Weby a uživatelé jsou pak vcelku bez problémů. Velmi zatěžující je aktuálně kontrola komunikace mezi uživateli.

Vyvíjíme algoritmus na automatické odhalování pokusů uživatelů o kontakt mimo systém a učíme aktuálně matematický systém takové pokusy odhalovat. Problémy se označují ručně, ale beru to jako investici do budoucnosti.

Pokud systém teď naučíme, co je špatně, tak mi to sice zabere nějaký čas, ale za měsíc nebo déle, až se to algoritmus naučí, už nebudu muset na komunikaci ani sáhnout a ušetří to mnohem víc. Zároveň budu mít v KUPčlánku přehled, co se děje, aniž bych to musel někde hledat.

Celkově se tedy snažím zaměstnávat programátory, kteří naučí server dělat věci za mě, a pak systémy jen kontroluji. Naučil jsem se to u jednoho projektu před asi třemi lety a od té doby automatizuji vše, co jde. Jsem přirozeně líný člověk a každé usnadnění je plus. Stojí to sice peníze, ale za pár měsíců se to vrátí a mám pak čas na další projekty.

Statistiky dále ukazují, že prodej článků přes Kupčlánek.cz pomalu a jistě roste. Honzo, jak dlouho od spuštění trvalo, než se urodil ten historicky první?

Pokud se ptáš na první napsaný a odevzdaný článek, tak to z hlavy nevím. Přiznám se, že bych věděl první zadanou poptávku, první zadané weby, ale první odevzdanou zakázku nevím. Našel bych to ale klidně v databázi. Mám ovšem pocit, že to netrvalo déle než 10 dnů.

Většina nových systémů trpí nedostatkem inzerentů. Co všechno Honzo děláš proto, aby toto neplatilo?

Ač jsem se svými záměry dost otevřený a to u většiny svých projektů, tak zde budu velmi nekonkrétní, což jistě všichni pochopíte. Vždy se snažím neventilovat své strategie nebo akce, které připravuji. Kdybych o nich otevřeně mluvil, mohla by toho zneužít konkurence, což nechci.

Všeobecně jsem měl před spuštěním určitou vizi. Ta se ovšem ukázala jako ne zcela dobrá a v posledních týdnech jsem se zase hodně naučil. Snažím se nyní jednat s agenturami, které by do systému přinesly hodně poptávek, ale zase na druhou stranu to není největší priorita.

Přináší sice masu, ale s nízkou přidanou hodnotou a brzy by se z KUPčlánku stala PlaCla. To rozhodně nechci. Chci se zaměřit na podporu těch inzerentů, kteří využívají systém pravidelně a také těch, kteří jsou ochotni za kvalitu zaplatit. To je podle mě budoucnost PPP nejen v ČR a SR.

Honzo, mohl by si nám říci něco víc o affiliate systému Kupčlánek.cz? Jak si spokojen s jeho dosavadním fungováním a splnil tvé očekávání?

Affiliate má dvě strany mince. První je ta propagační, s tou jsem velmi spokojen. Nečekal jsem, že o KUPčlánku napíše tolik bloggerů a budou ho tolik propagovat. Ta strana druhá jsou provize. Když se podívám do systému, tak po měsíci affiliate partneři nevydělali zrovna moc peněz.

Ti nejlepší jsou zatím pouze v řádech stovek Korun, velká část pak i v řádu desetikorun. Pro mě jako provozovatele je to možná na první pohled dobře, ale myslím si opak. Affiliate dle mého názoru není o vyplacení co nejméně na provizích, ale o něčem jiném. Pokud budou affiliate partneři vydělávat, budou spokojeni, budou systém více propagovat a spirála se roztáčí.

Affiliate mi v tomto směru dělá trochu vrásky na čele, ale snad se to spraví. Aktuálně vidím v systému několik desítek uzavřených zakázek, které čekají na proplacení nebo odevzdání práce. V těch leží affiliate partnerům poměrně dost peněz, ale oni do doby proplacení žádnou odměnu nevidí. Je tam prodleva, kdy si affiliate partner může myslet, že nic nevydělává, ale to už je asi jeho úděl.

Důležité je ale zamyslet se nad affiliate programem jako dlouhodobou investicí. Provize jsou buďto 12 měsíců, nebo po neomezenou dobu, to podle zvoleného tarifu. Provize jsou pomaleji, ale pořád, na rozdíl od affili na e-shop nebo sjednávání půjček. Tak dostanete za konverzi mnohdy i několik set Korun, ale pouze jednorázově.

Pokud bych měl zmínit takovou zajímavost, tak affiliate program KLASIK má aktuálně zvoleno 82% partnerů a program TURBO pak jen 18% partnerů. Sám jsem čekal, že tomu bude naopak. Jsem rád, že jsem se ještě před spuštěním nechal přesvědčit několika zástupci affiliate komunity, že bych měl zavést i program s neomezenou dobou načítání provizí a to klidně i s nižším procentem.

Každý přidaný web na Kupčlánek.cz je ručně kontrolován, schvalován a hodnocen. Přesto, v každém systému, kde se točí peníze se dříve, nebo později objeví nějaký ten podvodník. Co jsem tak koukal do obchodních podmínek, tak ty na podvodníky a porušovatele celkem pamatují a osobně si myslím, že je to jedině dobře. Už se Honzo pokoušel na Kupčlánek.cz někdo nějak podvádět?

V minulém týdnu jsem si udělal víkend volna a začal jsem podrobně kontrolovat weby jeden po druhém. Samozřejmě bez jakéhokoliv ohlášení. To jsem sice nedeklaroval v obchodních podmínkách, ale v několika diskuzích jsem to již uvedl.

Podle mě je potřeba v nepravidelných intervalech, které nesmí být delší než 60 dnů, každý web projít, upravit mu hodnocení a zkontrolovat, zda neporušuje pravidla. Kontrola asi 270 webů se nakonec protáhla ze dvou na čtyři dny, ale stála za to.

Celkem jsem změnil hodnocení u více než 75% webů, což je zapříčiněno tím, že jsem oslabil hodnocení PR webů, zesílil hodnocení kvality, tedy magazínů a v neposlední řadě jsem byl nucen konečně odstranit chyby z prvních dnů, kdy hodnocení skutečně nebylo nastavené moc dobře. Dnes bych se za něj ovšem už nestyděl. Mohou v něm být nějaký chyby, ale bude jich minimum.

Abych odpověděl na otázku, tak ano, při zmíněné kontrole jsem zablokoval okamžitě 9 webů a několik dalších upozornil a vyžádal nápravu. Blokace probíhali zpravidla za užívání intextové reklamy, která do článků doplňuje odkazy a obdobné problémy. Stalo se dokonce i to, že na schválení dal web články na úvodní stránku, to abychom mu povolili adresu home page a pak je přesunul na podstránku, na kterou vede odkaz zašitý někde ve stránce. To také nejde…

Všeobecně s podvodníky počítám a dělám již preventivně vše pro to, aby se takové problémy eliminovaly. Mám s podvodníky bohaté zkušenosti z dob, kdy jsem vedl InAu.cz. Tam jsem podvody řešil prakticky denně. Hodně mě to naučilo, včetně toho, že podvodník vám vždy bude zarputile tvrdit, že je to omyl, on za nic nemůže a žádný záměr tam nikdy nebyl. To je ale na jinou debatu.

V poslední otázce bych se tě Honzo rád zeptal, proč ty osobně si myslíš, že by lidé měli využívat Kupčlánek.cz právě před konkurenčními systémy?

Na to je jednoduchá a neskromná odpověď – protože je nejlepší :-). Ale ne, zpět do reality. O KUPčlánku jsem měl čas přemýšlet několik měsíců. Za tu dobu jsem si v hlavě srovnal, jak by měl vypadat a jakým směrem by měl jít. Chtěl jsem jeho vytvořením udělat systém, který poslouchá své uživatele a který eliminuje pokud možno co nejvíce problémů, které mají ty systémy, které tu do teď byly.

Ať je to nevyplácení provizí u PG, nebo všechny neduhy PlaCla. Sám je jako inzerent znám. Myslím si, že by si člověk měl mít možnost vybrat, od koho článek chce a prostředník (KUPčlánek) by mu měl zaručit, že mu na nabídku, ve které jasně zadal požadavky, nebudou odpovídat někdo, kdo je nebude splňovat.

Je jedno jestli se budeme bavit o výši ranků, tématičnosti, kvalitě… Prostě když něco chci a přijde mi 95% odpovědí, které jsou prakticky SPAM, protože je nechci, tak je něco špatně… Český PPP má dost pošpiněné jméno díky jednomu dominantnímu hráči a jedině konkurence může ukázat, že to jde dělat i lépe.

Nechci říkat, že by všichni měli používat KUPčlánek pro to nebo ono. Myslím, že by si každý měl systém KUPčlánek vyzkoušet a sám si v hlavě srovnat, zda je nejlepší, nebo není. Osobně si myslím, že inzerentům je po měsíci svého fungování schopen nabídnout mnohem více, než konkurence, což je sice hodně troufalé tvrzení, ale podle mě to tak skutečně je.

Co se týče bloggerů, tak tam zatím myslím, že KUPčlánek je nejlepší volba pro ty, kteří mají kvalitní weby, protože jim je nyní schopen díky přímým poptávkám dodat relevantní zakázky za relevantní odměny. Pokud ale uživatel vlastní desítky PR webů, na kterých publikuje cokoliv, tak pro toho KUPčlánek dobrý asi nebude.

Tam upřímně přiznám, že PlaCla bude nyní lepší. KUPčlánek zatím nemá masu poptávek, ale má už kvalitní poptávky, které jsou podle mého názoru správný směr s dlouhodobou udržitelností.

Závěrem bych Ti rád poděkoval Aleši za tento rozhovor. Na začátku jsem nevěděl, co přesně mohu čekat, ale nyní už vím, že si se na mě dobře připravil a otázky byly koncipovány tak, aby měly vypovídající hodnotu.

Líbil se vám tento článek? Tak ho neváhejte šířit dál!

Podobné články, které by vás mohli též zaujmout:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *