Vyzpovídal jsem majitele Webdeal.cz

Nezapomeňte Kecy k věci.cz sledovat také na sociálních sítích!

Dnes mám pro vás na Kecy k věci.cz připravený další rozhovor. Tentokrát jsem se rozhodl oslovit Otakara Pěnkavu, kterému tímto i zároveň děkuji, že si na mě našel čas a odpověděl na moje zvídavé otázky ;-).

Pro ty, kdo by náhodou nevěděli kdo to Otakar Pěnkava je, tak je to majitel internetového fóra jménem Webdeal.cz, které se zabývá vším ohledně podnikání na internetu.

Otakare, vím, že si na tuto otázku jistě odpovídal již několikrát, ale přesto si myslím, že stále mnoho lidí o Webdealu neví. Mohl by si proto čtenářům Kecy k věci.cz prozradit, kdy Webdeal spatřil světlo světa, co tě vedlo vlastně k jeho založení a proč právě název Webdeal?

Doménu jsem zaregistroval 14. října 2010, ale celý projekt jsem představil světu až 1. listopadu. A to z prostého důvodu – nechtěl jsme spouštět nedokončené fórum, které by nemělo čím zaujmout.

Tou dobou totiž vznikly asi dvě desítky fór s podobným zaměřením a neudělat podobný krok, ničím bychom se od nich neodlišili a projekt by dopadl špatně.

Název WebDeal vznikl sloučením dvou slov, požadavkem bylo aby obsahoval slovo „Web“ a k němu bylo připojeno nějaké slovo týkající se obchodu. Po projití asi 4 kombinací, které byly všechny obsazené jsem narazil na WebDeal, která byla volná (později jsem zjistil, že v minulosti byla jednu dobu zaregistrovaná).

Téměř žádný začátek něčeho nového není jednoduchý, spíše by se dalo říci, že je těžký, obzvláště, pokud je již nějaká výraznější konkurence na trhu. Otakare, jak vlastně probíhal rozjezd, u koho Webdeal hostoval a jaká byla prvotní očekávání?

Začátky byly těžké, vstupoval jsem do nového oboru ve kterém jsem neměl mnoho zkušeností. Dělal jsem mnoho chyb, ze kterých jsem se snažil vždy poučit a neudělat ji znovu. Zlepšil jsem se v komunikaci s uživateli a časem i inzerenty, zlepšoval své programátorské dovednosti. Své získané zkušenosti jsem poté aplikoval na fórum.

Ze začátku WebDeal hostoval u hostingu Savana.cz, ze kterého po dvou měsících provozu přešel na vlastní server k společnosti TELE3.cz u které hostuje dodnes.

Zhruba před rokem jsme posílili výkon serveru a přesunuli jej do Prahy. Výkon serveru je nyní dostatečně předdimenzovaný, aby utáhl plánované další projekty a zároveň aby vše stále běželo stejně svižně.

Každý člověk má někdy chuť se na něco vykašlat, což je podle mě naprosto přirozené, jelikož si myslím, že to kolikrát dokáže pak člověka nakopnout k lepším myšlenkám a větší pracovitosti. Prozradíš nám Otakare, jak je to po této stránce u tebe? Kolikrát si měl chuť například Webdeal odpískat a co tě nakonec přimělo k tomu tak neučinit?

Určitě mě podobné krize také postihují. Během nich je moje produktivita takřka nulová, nic se mi nechce dělat a nemám žádné nápady. Překonat mě je pomáhají tři věci – odpočinek, ohlas uživatelů a moje vnitřní motivace překonat tuto krizi, byť je to čím dál obtížnější.

Lehce navážu na předešlou otázku. Dnes už je Webdeal celkem zavedený a těší se přízni určitého počtu lidí, mezi které patřím i já osobně. Co byl Otakare podle tebe největší zlom, že je Webdeal tam, kde je dnes a proč ho lidi začali mít vlastně tak rádi?

Tím zlomovým bodem bylo spuštění služby Ranky (do které si uživatel vložil web a systém mu už poté několikrát týdně kontroloval, zda se nezměnily hodnoty a pokud ano, informoval o nich), tato služba se těší i po skoro dvou letech od spuštění oblibě uživatelů. Uživatelé fóra už vědí, že pouze u této služby nezůstalo a brzy přibývaly další a další služby.

Plno lidí vždy zajímají různé údaje a statistiky. Mohl by si nám Otakare prozradit nějaká čísla, kterými se Webdeal může již pyšnit? Patří Webdeal již mezi tvůj hlavní zdroj obživy?

WebDeal stále není mým hlavním zdrojem obživy, byť mu věnuji nejvíce času. Zatím stále největší část příjmů tvoří programování pro klienty.

Do budoucna to ale vypadá v otočení a fórum má k tomu dobře nakročeno. Byl bych rád, kdyby mě fórum uživilo a mohl se věnovat jenom mu.

Ze statistik bych mohl uvést:

  • přes 30 000 příspěvků
  • přes 6 000 tém
  • přes 3 000 aukcí
  • přes 2 000 uživatelů

Ne vždy se nutně musí vše podařit a ne vždy jde všechno tak úplně podle plánu. Co se podle tebe Otakare na Webdealu příliš nepovedlo a proč myslíš, že tomu tak bylo?

Největším průšvihem byl přechod ještě ze starého vzhledu na nový, přičemž se měnila spousta věcí jako třeba aukční systém. Tam jsme u starých aukcí zakázali vkládat aukce do doby než bude vše běžet na novém systému. Tím se podařilo zahubit vzkvétající obchod na WebDealu a náprava této chyby trvala skoro rok než se podařilo navrátit obchod na fórum.

Opět navážu na předešlou otázku a zeptám se opačně, co se podle tebe Otakare na Webdealu povedlo a proč si myslíš, že tomu tak je?

Především se zde povedlo vybudovat skvělou komunitu lidí, kteří se k sobě chovají slušně. Z toho mám velkou radost. Dále určitě bych vyzdvihl některé služby, které tu byly zcela nové a to Ranky a Slevové kupóny, které v době jejich největší slávy táhly WebDeal kupředu.

Každý projekt podobný Webdealu přitahuje vždy spoustu různých spamerů a podvodníků. O jaký největší podvod se někdo Otakare na Webdealu pokoušel a za jak dlouho byl případně odhalen? A jak je to na Webdealu s pokusy o spamování, či obesílání uživatelů?

WebDeal se naštěstí podobným lidem vyhýbá, byť se tu a tam také objeví. V poslední době jsme třeba řešili jeden případ spamera, který zakládal jeden příspěvek za druhým se stejným obsahem, aby si nahnal body, které by proměnil za reálné peníze.

Pravidelný návštěvník Webdealu se již musel všimnout, že dochází k jeho pravidelným aktualizacím a různým vylepšením i na přání uživatelů. Jak vlastně vznikají nápady na různá vylepšení, které nepochází z návrhů uživatelů? Inspiruješ se Otakare například někde v zahraničí, nebo jsou to vždy nějaké samovolné myšlenky?

Inspiraci v zahraničí hledám jen zřídka, protože tamní fóra mi přijdou designově ze začátku milénia a funkčně obyčejné. Většina nápadů proto pochází přímo ode mně. Mám způsob na vymýšlení nových věcí, když nemohu přijít na nějakou novinku, sednu na kolo a jedu se projet a přemýšlím nad problémem.

Opět bych lehce navázal na předešlou otázku a zeptal bych se tě Otakare na toto. Jak dlouho většinou trvá vytvořit nějakou tu novou aktualizaci? Kolik času vývoji Webdealu vlastně věnuješ?

Verze dělím na tzv. desetinové (třeba 2.6) a setinové (2.6.1).

Desetinové jsou větší a jejich příprava trvá často v řádech měsíců. Setinové jsou drobné verze, které připravuji během tvorby desetinových a vytvořit takovou verzi trvá v rozmezí jednoho odpoledne až po několik dnů. Opět v závislosti co daná verze bude obsahovat.

WebDealu věnuji po celé ty roky zhruba stejné množství času, ale netroufám si odhadnout kolik je to hodin denně. Jsou dny, kdy se mu skoro vůbec nevěnuji a poté dny, kdy mu věnuji celý den. Záleží to na mnoha faktorech.

No a v poslední takové odlehčené otázce bych se tě Otakare rád zeptal na nabídky, které si jistě již na Webdeal obdržel. Jaká byla nejabsurdnější a naopak byla již nějaká, nad kterou si opravdu reálně uvažoval, že by si Webdeal prodal?

Nabídek na prodej fóra jsem dostal za jeho existenci už nespočet. Na všechny jsem buď neodpověděl nebo odpověděl, že fórum není na prodej. Neměl jsem nikdy v plánu jej prodat, protože vím jak takové projekty dopadají pod novým vlastníkem a fórum je pro mě srdcová záležitost.

Líbil se vám tento článek? Tak ho neváhejte šířit dál!

Napsal:

Publikováno: 28.5.2013

Zařazeno do: Rozhovory

Zobrazeno: 907

Štítky: , , , , , , ,

Podobné články, které by vás mohli též zaujmout:

3 komentářů k: Vyzpovídal jsem majitele Webdeal.cz

  1. mkurri napsal:

    Webdealu držím palce, stejně jako Webpostu a Paypostu. Jen tak dále!

  2. Marek L. napsal:

    Webdeal navštevujem už veľmi dlho a fóru fandím. Otakat odviedol kopec dobrej roboty, ale v poslednom čase sa mi zdá, že sa na Webdeale riešia často totálne hlúposti. Nejeden uživateľ si naháňa jednak body a návštevnosť, viď oživovanie x-mesačných threadov a pod.

  3. Nejezchleba napsal:
    Škoda jen, že většina lidí jde nejdřív na Webtrh a pak teprve na Webdeal, takže se poptávky a nabídky dost často překrývají. Ale Paypostu držím palce, aby se posunul dál než placla

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *