Vyzpovídal jsem společnost THINline interactive s.r.o. – Český hosting a Spolehlivé servery

Nezapomeňte Kecy k věci.cz sledovat také na sociálních sítích!

Poměrně dlouho jsem tu na Kecy k věci.cz nepublikoval žádný rozhovor, tak jsem to chtěl napravit a rozhodl jsem se oslovit společnost THINline interactive s.r.o., což je provozovatel Českého hostingu a také Spolehlivých serverů.

Na moje otázky odpovídal pan Jakub Mach, což je vedoucí hostingových služeb, kterému bych chtěl tímto zároveň i poděkovat, že si na mě našel chvilku čas a poskytl mi i fotografie serverů, na kterých možná běží právě vaše stránky ;-).

THINline

Prozradil byste čtenářům Kecy k věci.cz něco o vzniku a celkově historii vaší společnosti? Proč byl zvolen právě název Český hosting? 

THINline – provozovatel Českého hostingu – funguje od roku 2000 (ve formě s.r.o. od roku 2003). Začínali jsme původně jako webdesignéři, pak jsme se pustili do webových aplikací, intranetů, informační systémů, až jsme se dostali k webhostingu.

Český hosting jsme vytvořili v roce 2003. Chtěli jsme udělat v jednom programu webhosting pro normální lidi i náročné webdesignéry, s přehledným ovládáním a super cenou. A povedlo se. Tuto koncepci držíme dodnes a neustále webhosting rozvíjíme o novinky.

Název jsme hledali dlouho. Český hosting byl skvělý název a hlavně byla volná doména 🙂 Zároveň nám zapadal do konceptu služby – hosting pro lidi.

Co byste nám mohl prozradit o zázemí vašeho webhostingu? Kolik lidí se podílí na bezproblémovém chodu a co byste nám mohl říci o vašich serverech? 

Firma má aktuálně 18 zaměstnanců (nepočítáme externisty). Provozu, podpoře a rozvoji hostingu se věnuje tým 10 lidí, druhá půlka firmy se věnuje vývoji aplikací a marketingu (vč. hostingu – weby služby, klientská sekce, maily atd.). Aktuálně nabíráme další posily na zákaznickou podporu, takže nejspíše dva noví kolegové v nejbližší době přibudou.

Pro servery používáme nejvíce platformy od Intelu, s nimiž máme dlouhodobě nejlepší zkušenosti. Vedle toho používáme také platformy Supermicro. Na všech serverech běží nějaký Linux (většinou Gentoo nebo Debian).

Aktuálně provozujeme kolem 100 fyzických serverů. Servery tradičně pojmenováváme podle postav z našeho oblíbeného seriálu Červený trpaslík, takže provoz webů našich zákazníků zajišťují třeba Kryton, Lister nebo Rimmer :-).

foto2

Pro mnoho uživatelů je důležitá kvalitní a rychlá podpora. S čím vším se na vaší podporu mohou zákazníci obrátit zdarma v rámci zakoupeného webhostingu a jaká je cca reakční doba podpory?

Zákaznická podpora řeší všechny dotazy kolem služeb, jejich nastavení, objednávek a fakturace. Snažíme se pomoct se všemi dotazy, které můžeme odborně řešit. Hranice, kde už nejsme schopni pomoct, je zpravidla u aplikací 3. stran nebo u sítí poskytovatelů připojení.

U webů klientů se snažíme, buď poukázat na to, kde může mít autor chybu, nebo ve spolupráci s administrátory zjistit problematická místa. Také pomáháme s optimalizací výkonu aplikací.

Reakční doba podpory je závislá na složitosti řešeného požadavku a na tom, kolik věcí se na podpoře zrovna sejde. Většinu záležitostí v pracovní době řešíme během několika minut.

Na začátku roku jsme spustili hodnocení odpovědí zákaznické podpory. Aktuálně máme průměrné skóre 4,85 z 5, takže se dá říct, že jsou zákazníci s naší podporou velmi spokojeni.

Ještě bych chvilku zůstal u té podpory a zeptal bych se vás, jak vypadá takový běžný pracovní den pracovníka vaší technické podpory? Co taková práce vlastně obnáší?

Každodenní prací podporisty je hlavně komunikace s klienty a řešení jejich dotazů. Vedle toho se pak věnuje administrativě kolem objednávek, domén, fakturace a další činnosti, co hosting potřebuje.

U nás dělají všichni podporisti stejnou práci od pomoci s objednávkou, práce s doménami, přes fakturaci, až po pomoc s nastavením služeb. Technickou podporu pak řeší administrátoři (úkony na serverech, dohledávání v logu, apod.).

Podporisti musí perfektně znát celou službu, problematiku registrace domén, konfigurace služeb a mít přehled o běžných open-source aplikacích. Nejintenzivnější bývá pondělí, pátek nejvolnější. Podobně mají podporisti více práce dopoledne než odpoledne.

Webhosting Český hosting

Komunikace s lidmi je kolikrát sakra oříšek, proto bych se vás zeptal na toto. Jaký nejabsurdnější požadavek dorazil na vaší technickou podporu? 

Vzhledem k tomu, že jsme také příznivci Járy Cimrmana, Monty Pythona a Stopařova průvodce po Galaxii, tak nám žádný požadavek nepřipadá absurdní 😉 Pravda, některé bývají poněkud zvláštní a jiné třeba úsměvné, ale nevzpomínám si na nic konkrétního. V každém případě se zákazníkovi snažíme pomoct tak, aby byl spokojen.

V nabídce máte i virtuální a dedikované managed servery, které jsou ovšem provozovány a prezentovány odděleně pod značkou Spolehlivé servery. Proč tomu tak je? Není jednodušší propagovat jednu značku, než dvě?

Důvodů máme více. Hlavně se jedná o jinou cílovou skupinu a dává nám to možnost soustředit se na každém webu na klíčové informace. Kdo hledá webhosting, najde ho. Kdo hledá servery, najde je také, v tom není problém.

Propagace samostatné značky má své výhody i nevýhody. Máme zkušenosti s obojím i z oblasti našich dalších služeb (např. WebSynergy.cz).

Co zajímavého byste nám mohl prozradit právě o Spolehlivé-servery.cz?

Spolehlivé servery jsou asi nejzajímavější svým poměrem výkon/cena, službami (jsou plně managed) a možností provozování neomezeného počtu domén. Dále pak používanými virtualizačními systémy a celkovou architekturou serverů a obslužných systémů, díky kterým jsou virtuály tak výkonné.

Zákazník dostane připravený server s administračním rozhraním včetně kompletní správy nejen z pohledu dohledu a servisu, ale i údržby hardware a software.

Spolehlivé servery jsou vhodné pro uživatele, kteří se nemohou nebo nechtějí věnovat rutinním úkonům souvisejícím s provozem a fungováním serveru. A těch není málo. Pokud to někdo s provozem serveru myslí vážně, měl by si uvědomit, že nejde jen o jeho instalaci a občasné „okouknutí“, ale kontinuální dohled, starání se o bezpečnost, aktualizace, sledování špiček provozu, atd.

U nás společně se serverem dostane zákazník i výše uvedené služby administrátora a dohledového systému.

Spolehlive-servery

Jaká vaše služba je mezi zákazníky nejoblíbenější a proč si myslíte, že tomu tak je?

Dlouhodobě je to určitě webhosting. Nicméně v poslední době si zákazníci oblíbili právě naši nabídku virtuálních managed serverů. Uživatelé si na této službě cení zejména toho, že se o server nemusejí starat a potřebné věci si sami mohou nastavit přes webové rozhraní klientské sekce.

Pokud mají nějaký nestandardní požadavek, nebo potřebují jakoukoliv radu, mohou se na nás kdykoliv obrátit. Uživatelé, kteří k nám přišli od jiných poskytovatelů virtuálních serverů, také byli potěšeni rychlou odezvou služeb a „úsporným“ provozem serveru – pro zajištění provozu stejných aplikací jim u nás stačí server s nižšími parametry (a tudíž pravděpodobně levnější), než potřebovali u předchozího poskytovatele.

V oblasti hostingu je značná konkurence a mě by zajímala tato věc. Proč by se měl zatím nerozhodný zákazník rozhodnout právě pro vaše služby, ať už pro Český hosting a nebo Spolehlivé servery? Co je podle vás vaše největší výhoda?

Pro toho, kdo hledá hosting, je asi nejtěžší rozpoznat, že každý hosting je jiný, protože tak na první pohled nevypadá. Každá služba je postavená jinak, jinak funguje a starají se o ni jiní lidé. Podle nás jsou našimi největšími výhodami spolehlivost, přístup ke klientům, a bezpečnost a výkon služeb.

Z hlediska parametrů, které vidí zákazník, bude největší výhodou u sdíleného hostingu velký prostor, 10 GB e-mailové schránky a pohodlná klientská sekce. U virtuálních managed serverů to bude vysoký výkon, cena a možnost hostovat neomezeně domén. Dedikované managed servery mají stejné vlastnosti jako servery virtuální, jen na vyhrazeném hardware.

Zákazníci také oceňují on-line přístup k zálohám, možnost rychlé instalace oblíbených open-source aplikací na jedno kliknutí, nebo technické specialitky, které nebývají na trhu obvyklé – třeba zabezpečené přenosy souborů pomocí SFTP/SCP/rsync přes SSH (s možností nastavení SSH klíčů) nebo volitelné úrovně kontroly příchozí pošty pro každou doménu.

Někomu možná pro rozhodnutí bude stačit, že hosting děláme již dlouho, rozumíme mu, jsme stabilní a spolehlivá firma a všechno nám to hezky funguje :-).

Hosting si u nás mohou klienti vyzkoušet zdarma a udělat si představu přímo z používání. To je ta nejlepší varianta pro to se dobře rozhodnout.

Když už jsem v předešlé otázce lehce nakousl tu konkurenci, tak mi to nedá se rovnou nezeptat na toto. Jak moc vaše společnost sleduje dění na hostingovém trhu a celkově, co si myslíte o stavu trhu?

Dění na trhu samozřejmě sledujeme. Trh webhostingu v ČR považujeme dlouhodobě za velmi dobrý. Je tu velká konkurence a zákazníci mají z čeho vybírat. Přírůstku uživatelů určitě velmi pomohlo postupné snižování ceny národní domény.

Horší vnímáme stav v datacentrech, na kterých je webhosting závislý. Kvalitních datacenter je pořád poměrně málo a ta nejlepší jsou tradičně plná. Jako problém také vidíme tlak na snižování ceny webhostingu za poslední 2 roky. Vzhledem k tomu, že cena práce a el. energie (což jsou 2 nejdůležitější vstupy) neustále roste, je tlak na snižování ceny pro celý trh velmi rizikový.

V posledních letech také pomaličku ztrácejí svou pozici velcí „tradiční“ provozovatelé (myslím firmy, jejichž historie sahá do doby před a kolem roku 2000) a úspěch zaznamenávají flexibilnější menší firmy se zajímavější nabídkou.

Také jsme byli svědky konce některých hostingů s ne úplně kvalitním personálním či technickým zajištěním. Zákazníci tak snad začnou více posuzovat poskytovatele i podle jiných měřítek, než která jsou prezentována marketingem, což je jen dobře.

Líbil se vám tento článek? Tak ho neváhejte šířit dál!

Podobné články, které by vás mohli též zaujmout:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *