Vyzpovídal jsem spoluzakladatele a obchodního ředitele Streamhostingu

Nezapomeňte Kecy k věci.cz sledovat také na sociálních sítích!

Poslední dobou jsem celkem pilně pracoval na rozhovorech, které budou snad i trochu zajímavé pro vás návštěvníky Kecy k věci.cz a po včerejším rozhovoru tu má pro vás další. Tentokrát jsem oslovil spoluzakladatele a obchodního ředitele Streamhostingu pana Petra Ocáska, kterému bych tímto chtěl i zároveň poděkovat, že si na mě našel čas a rozhovor mohl být uskutečněn a také za dodané fotografie, které doplňují tento rozhovor.

ipo48-2Vaše společnost streamhosting.cz, s.r.o. funguje již od roku 2008. Mohl by jste nám všem zvědavcům prozradit něco více o tom, jak Váš začátek vypadal a co to všechno obnášelo?

Já jsem tehdy pracoval v webdeveloperské firmě a pociťoval jsem větší poptávku klientů o různá videořešení. Se složitějšími věcmi jsme si však nedokázali úplně poradit. V podobné situaci byl spoluzakladatel Robert Prokeš, který jako spolumajitel hostingové firmy řešil podobný problém – streaming je totiž věc tak trošku specifická. Slovo dalo slovo a založili jsme specializovanou firmu jen na streamhosting jak živých přenosů (live-streaming), tak již existujících videí (video-on-demand).

Ještě bych rád trochu navázal na předešlou otázku a zeptal se Vás na toto. Můžete nám popsat takový normální pracovní den ve Streahostingu.cz? Kolik lidí se na něm podílí na bezproblémovém fungování a co všechno je potřeba dělat každý den?

Streamhosting není úplně obvyklá firma. Já i Robert jsme se snažili tu firmu postavit co nejvíce automatizovaně a bez zaměstnanců. Interně si držíme jen knowhow, vše co je možné pro nás dělají subdodavatelé. Jedna firma tak dělá účetnictví, další programuje a jiná se zase stará o konektivitu a nonstop dohled nad servery.

Má to své nevýhody, ale je to cesta kterou jsme si vědomě zvolili. To co za nás nikdo neudělá je rozvoj, což je věc kterou se momentálně, po třech letech fungování, věnujeme zdaleka nejvíce. Pracujeme tedy např. na zjednodušení objednávkového procesu, automatizaci fakturace, větší důraz na zahraničí aj.

práceJak Streamhosting.cz vnímá svojí konkurenci? Sledujete jí nějak bedlivěji, nebo si jdete již od začátku svojí cestou a neohlížíte se na nikoho? Kdo je podle Vás vaší největší konkurencí a proč?

Spíše si jdeme vlastní cestou – naše síla má být ve specializaci, efektivitě, jednoduchosti, automatizaci. Naše konkurence v ČR se dělí na dvě kategorie – buď se pere o těch několik málo velkých zákazníků (jako např. ČT), nebo jde o firmy, které kromě streamingu poskytují i natočení a zpracování videa, tzn. kompletní video produkci. Ani jedno z toho nám nepřijde moc sexy a tak se do těchto segmentů ani netlačíme. Hledáme svou vlastní tržní niku, kterou ale budeme moci obsloužit nejen v ČR.

Začátky nebývají nikdy jednoduché. Jak těžké bylo shánění prvních zákazníků pro Streamhosting.cz? A co bylo potřeba dělat pro jejich udržení i do budoucna?

Zákazníky jsme získali přes osobní kontakty z minulosti a tím, že si nás sami vygooglili :). Pro udržení zákazníků v našem oboru postačuje zjednodušeně řešeno jen nabízet službu ve vysoké kvalitě, tzn. aby ta videa prostě běžela pořád, bez ohledu na výpadek jednoho serveru. To je prostě to co o nás klienti očekávají, všechno ostatní jsou jen kudrlinky.

V nabídce Streamhosting.cz je mimo jiné i služba StreamLive: vaše akce živě na internetu. Mohl by jste nám říci, jak náročné je takovou službu zajistit, aby měla 100% hladký průběh a nedošlo k nějakým komplikacím?

Tím hlavním opatřením je poskytování videí z většího počtu serverů, které jsou na různých místech – k tomu slouží tzv. CDN – Content Delivery Network. Řídící prvky CDN, které jsou také redundantní, pravidelně monitorují stav jednotlivých serverů a dle toho posílají diváky na servery, které nejsou v odstávce či přetížené. Takto jsme zvládli třeba téměř 30 tis. současných diváků při zajištění streamingu minulé olympiády. Myslím, že celkově to znamenalo asi 24 Gbps odchozích dat každou vteřinu.

Když už jsem nakousl Vaše služby, co by jste nám zvědavcům mohl prozradit o Vaší technice? S jakou pracujete nejraději, jak bylo například těžké vybrat tu správnou a která Vás případně zklamala nejvíce?

V našem případě to není ani tak o značce, ale o množství serverů. Zásadně však fungujeme na 64 bit strojích na Linuxu. Z hlediska HW je pro on-demand video zásadní výkon diskového pole a pro live video zase počet jader + výkon procesoru a výkon + ovladač síťové karty. V takovém výkonu pak bojujeme i třeba se správným škálováním na všech 32 jader procesoru, s maximálním možným počtem IRQ v Linuxu aj.

To jsou věci, které řeší jen pár lidí na světě a narozdíl od jiných oblastí IT se neskrývá obvykle řešení „dva kliky od google.com“. Ale jakmile nějaký problém vyřešíte, jste zase o kousek dál. Minulý rok jsme tak úspěšně otestovali streaming 8 Gbps z jediného serveru na jediné 10 Gbps síťové kartě.

ipo48Zůstal bych ještě u Vašich služeb a zeptal se na následující otázku. Která Vaše služba je nejvíce poptávaná ze strany zákazníků a naopak, která je pro Vás osobně zklamáním z pohledu méně častého zájmu zákazníků?

Chystáme zachování pouze služby StreamCDN – která kombinuje live i ondemand video.
Zákazníci si nechtějí vybírat, často ani neví co chtějí 🙂 Video je pořád relativně nová věc a zákazníci se s ním učí efektivně pracovat. Z hlediska rozdělení na live video a ondemand je to zhruba 60:40 ve prospěch live.

Stejně jako čas rychle plyne, tak i každá firma a služba se postupem času musí vyvíjet. Jaká největší změna u Vás nastala za ty 4 roky co působíte na trhu? Přeci jen, už to je celkem dlouhá doba a tudíž lze udělat nějaké to poohlédnutí do minulosti a porovnat to.

Tím nejzásadnějším je změna preferencí zákazníků na technologie – nemáme již prakticky žádnou poptávku na streaming přes Microsoftí technologie (Windows Media či Silverlight), za což může nástup mobilních zařízení a částečně i příchod HTML5.

Dále, už hodně dlouho po nás nechtěl nikdo zabezpečení videa přes DRM, což je dle našeho názoru správný směr.

V další otázce bych zase tak trochu navázal a zeptal se pro změnu na budoucnost. Jaké plány má Streamhosting.cz do dalších let, co chcete případně změnit jako první, nebo kam se chcete případně posunout atd.?

Jak jsem naznačoval výše, chceme službu zjednodušit a zkusit prodávat více do zahraničí – zatím se nám daří jen ČR a SR – tzn. země, kde máme osobní kontakty. Registrujeme vyšší poptávku po nástrojích na monetizaci (zpoplatnění videa a různé reklamní systémy), live-transcoding (živé video je divákům nabízeno ve více kvalitách) a komfortnější nástroje pro klienty (např. vícejazyčná videa, titulkovací nástroje, synchronizace slajdů z přednášek a videa aj.). Sledujeme co klienti chtějí a průběžně investujeme do rozvoje.

Občas někdo (např. Adobe aj.) straší s tím, že klasickým CDN odzvonilo s tím, že budoucnost videa je v P2P, tzn. nebyly by už potřeba centrální servery, ale video by vlastně šířili samotní diváci mezi sebou. Ale podle našeho názoru je to ještě minimálně několik let vzdálená vize. Trendy je streaming přímo z mobilních telefonů, ale to je segment který pro nás není zajímavý, protožě se zaměřujeme na firemní zákazníky.

servery

Líbil se vám tento článek? Tak ho neváhejte šířit dál!

Podobné články, které by vás mohli též zaujmout:

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *